Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

tifoso

/ #779 Re: Re: Uusi kansanäänestysidea:

07.04.2012 20:03

#776: - Re: Uusi kansanäänestysidea:

En tiedä mistä tuo 120€/MWh on peräisin ja mitä kaikkea siihen on itse tuotantokulujen lisäksi laskettu. Suomessa yleisesti hyvälksytty kustannuslaskelmat ovat olleet uudelle Ydinvoimalalle 55-65€/MWh riippuen korosta ja laitoksen hinnasta.

Tuulivoima ei vaan ole ydinvoimaa halvempaa, ei edes ilman mitään varatointikapasiteettiä. Lisäksi tuo olettamasi 10-20% lisähintaa ei todellankaan pidä paikkaansa... Muutoinkin kustannukset ovat mielestäni siihen sijoittavien yritysten asia, ei ulkopuolisten, niin kauan kuin se tehdään markkinatalouden pohjlalla. Eiköhän se ole UPM:n ja Fortumin (Kahdestaan liki 50% TVOsta) osakkeen omistajien huoli mtä TVOn kustannukset on.

Tuulivoima ei myöskään mitenkään voi kattaa perusvoima tarvetta kannattavasti. Antaisitko ihan mielenkiinnosta kappalemäärän tuulivoimaloille ja niiden vaatiman pinta-alan jotta sillä voitaisiin kattaa peruskulutus 9 000MW. Jotta laskelma olisi realistisempi niin voidaan ottaa huomioon 1 500MW vesivoimaa ja 2 500 MW biopolttoaineita käyttävää yhteistuotantoa (huomattavasti enemmän kuin nykyisin).

Tällä laskelmalla huomaat miten mahdotonta tuulivoimalla olisi maata pyörittää, ei se kyllä ydinvoimallakaan pyöri. Sitä varten tarvitaankin tasapainoinen energiantuotanto paletti, jossa Vesivoimalla, ydinvoimalla biopolttoaineilla, fossiilisilla ja tuulivoimalla on omat käyttötarkoituksensa ja paikkansa niiden tarkoituksen mukaisuuden mukaan.