Vastustamme Helsingin kaupungin määräaik. opett. palkkaleikkausta

OAJ:n asia hoitaa tämä

/ #41 nettiadressin osoite on OAJ:n toimisto

20.04.2012 17:38

Täysin turhaa pikkumaisuutta taas! Kitistään kuukauden palkasta, mutta miten äitiyslomasijaiset, jotka ovat joka kesä 2,5kk palkatta!! Moniko määräaikainen on vaatinut adressilla heille sitä, että virassa olevan palkka pitää maksaa sille sijaiselle eikä sille virassa olevalle? Täälläkin huudellaan "samasta työstä sama palkka", mutta eipä ole vuosikausiin äitiyslomasijaiset saanneet "samasta työstä samaa palkkaa".

En allekirjoita siitä periaatteellisuudesta, että omaan kuppiin kyllä haalitaan murot, mutta naapurin kuppiin kustaan vaikka päivittäin samassa pöydässä istutaan.

Jos OAJ ei saa hoidetuksi näitä asioita kuntoon - myös äitiyslomasijalaisten osalta - on yhdentekevää, mitä HOAY tekee. Yksinkertaisesti on selvää, että OAJ:n virassa olevat naisopettajat ajattelevat vain itseään ja tulevat kesäksi töihin nostamaan sijaiselle kuuluvan palkan. Palkka voitaisiin jättää maksamatta äitiyslomalla oleville, koska OAJ nimenomaan painottaa sitä, että se on palkkaa vuoden aikana tehdystä työstä, joka on projektiluontoista. Mitähän työtä se kotona ollu virassa oleva opettaja on tehnyt? Eikö viransijainen siis olekaan tehnyt koko vuonna projektiluontoisesti töitä?

Onneksi itse olen virassa ja tulen saamaan kesältäkin palkan. En kuulu OAJ:hin, enkä liity, koska tällaiset palkkaukseen liittyvät asiat on hoidettu niin päin bersettä kuin vain voi olla ja näiden asioiden oikea osoite on OAJ eikä nettiadressit. Palkat ovat palkkakuopassa ja kummallisesti vain jotkut opettajat nostavat sijaistensa palkatkin itselle. Ihmettelen, että miten edes kehtaavat tehdä tällaista - minä en ainakaan kehtaisi tulla työpaikalle vauvaa esittelemään, kun kollega on paikalla, jonka palkan viet...

Turha mitään adresseja kerätä. OAJ on oikea taho korjaamaan opettajien palkkausvirheet. Jos liitto ei saa asioita kuntoon, miksi kuulua tällaiseen liittoon?