OIKEUDENMUKAISEN SIVIILIPALVELUSLAIN PUOLESTA

Riihimäki

/ #2 Avaa silmäsi

15.06.2007 11:11

Edelleen minua hämmästyttävät tämän kaltaiset kommentit. Millä tavalla on isänmaallisempaa räjäytellä tuhansien eurojen ohjuksia ja opetella kaupunkisodankäyntiä "24/7" kuin tehdä - usein kaksi kertaa pidempään - työtä, joka aivan oikeasti auttaa Suomea valtiona selviämään suurimmista haasteistaan tänä päivänä? Sairaaloille, palvelukeskuksille, työpajoille, kuntoutuskeskuksille, kouluille ja päiväkodeille tarjotaan halpaa työvoimaa nuorista ihmisistä, jotka ovat valveutuneita ja joille rauhanaate on lähellä sydäntä. Oikeita ihmisiä, jotka auttavat oikeita ihmisiä.

Mutta kuinka suureksi luulet työmotivaation ihmisellä, jota syrjitään jatkuvasti? Siviilipalveluksen valinneet henkilöt ovat kokeneet siviilipalveluslain syrjiväksi. Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeuskomitea on todennut siviilipalveluslain syrjiväksi. Euroopan neuvoston ihmisoikeuselimet ovat todenneet siviilipalveluslain syrjiväksi. Tämä on asia, jota ei voi enää kiistää tai piilotella, ja asian on muututtava. Onko todella niin epäisänmaallista pyytää saada tehdä työnsä vailla syrjintää?

Mieti tätä: Mikäli valtio ottaa hoitaakseen siviilipalvelushenkilöiden asumiskustannukset, tuloksena on suoraan enemmän VoKT-erikoiskoulutuksen (Väkivaltaongelmien Konkreettinen Torjunta) saaneita siviilipalvelushenkilöitä kouluissa ja päiväkodeissa, joilla ei ole varaa maksaa sivarin asumiskustannuksia, mutta jotka haluaisivat ottaa kyseisiä sivareita laitoksiinsa. Nämä sivarit suoraan vähentävät ja ennaltaehkäisevät rasismia ja koulukiusaamista kouluissamme dramaattisesti.

Ja eikö kuri todella ole kovaa sivarissa, kun jo kahdesta myöhästymisestä saattaa saada vankeusrangaistuksen? Teitä siellä intissä ohjataan kädestä pitäen ja nostetaan aamuisin väkisin sängystä ylös palvelukseen. Kovaa on kuri, kyllä. Meidän sivareiden pitää aikuistua itse, yksinämme, vailla tupatovereita, ja hoitaa itse asiamme järjestykseen tässä toimimattomassa systeemissä. SE on rankkaa. Lisäksi työtämme ei yleisesti ottaen arvosteta, ja saamme kokea syrjivän lain ohella syrjintää myös työpaikalla työtovereiltamme. Yksin.

Miettikää kuinka hyvin teillä varusmiehillä asiat ovatkaan.