OIKEUDENMUKAISEN SIVIILIPALVELUSLAIN PUOLESTA

Kansanedustajille

Suomen siviilipalveluslainsäädäntö on saanut viime vuosina osakseen toistuvaa kansainvälistä arvostelua. Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeuskomitea vaati marraskuussa 2004 kansalais- ja polittiisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen perusteella Suomea tunnustamaan aseistakieltäytymisoikeuden myös sodan aikana, lyhentämään tällä hetkellä syrjivää siviilipalvelusaikaa sekä laajentamaan palveluksesta rauhan aikana vapautettujen Jehovan todistajien suosituimmuuskohtelua koskemaan myös muita aseistakieltäytyjäryhmiä. Myös Euroopan neuvoston ihmisoikeuselimet ovat kiinnittäneet huomiota palvelusajan pituuteen ja muihin siviilipalveluslain ongelmiin.

Vaadimme, että eduskunta huomioi viimeinkin Suomen ihmisoikeusvelvoitteet ja säätää oikeudenmukaisen siviilipalveluslain:

- Siviilipalveluksen kestoa tulee lyhentää niin, ettei se enää ole syrjivä ja rangaistuksen luontoinen.
- Aseistakieltäytymisoikeus myös sodan aikana tulee tunnustaa ehdottomana kaikkien aseistakieltäytyjien kohdalla.
- Siviilipalvelusmiesten laissa säädetty oikeus ilmaiseen majoitukseen palveluksen aikana on toteutettava myös käytännössä siirtämällä asumiskustannukset maksettavaksi valtion varoista.
- Kohtuuttomia vankeusrangaistuksia tuottava siviilipalveluslain rangaistusjärjestelmä on uudistettava.
- Kaikkia aseistakieltäytyjäryhmiä on kohdeltava keskenään tasa-arvoisesti.
- Mikäli siviilipalveluksen sisältöä halutaan muuttaa, se on tehtävä siviilipalvelusvelvollisten vakaumuksia kunnioittaen.

Adressi luovutettiin eduskuntaryhmille Aseistakieltäytyjäliiton järjestämän mielenosoituksen yhteydessä 11.10.2007. Kaikkiaan (internetissä ja paperilla) sen allekirjoitti reilut 1800 ihmistä. Kiitos kaikille allekirjoittaneille!

Kaj Raninen, Aseistakieltäytyjäliitto ry    Ota yhteyttä adressin tekijään