Ei kannettu vesi kaivossa pysy: paremman opetuksen puolesta

Vieras

/ #7

06.05.2012 16:29

Koulutuksen pääpointti on ongelmanratkaisukyvyn kehittäminen. Oleellinen osa itsenäistä ongelmanratkaisua on tiedonhakukyky, joka näyttää olevan kadoksissa nykyisillä teekkareilla. Kaikkea ei todellakaan ole tarjolla yksinkertaisissa, valmiiksi pureskelluissa paketeissa vaan tietoa joutuu jopa itse etsimään. Pelkien prujujen tai luentokalvojen lukeminen harvemmin riittää. Kursseillahan saattaa jopa olla useampia kirjoja, joita ohjeistetaan lukemaan. Nuorten termein tähän voisi lisätä vielä KVG, jos luentokalvot ovat heikkotasoiset.

Puheet opetuksen siirtämisestä opiskelijan itsenäiseen oivaltamiseen voidaan mielestäni pyyhkiä pöydän alle. Nykyään on nähtävissä kuinka "oivaltaminen" tapahtuu tenttitilaisuudessa kun huomataan ettei tärpit osuneetkaan. Ryhmätyöt ja yhdessä opiskelu on suotavaa sosiaalisten taitojen sekä ryhmätyöskentelyn oppimisen kannalta. Rehellisesti voitte kuitenkin katsoa kuinka paljon laskareita prujataan, koska omaa mielenkiintoa ei ole löytynyt riittävästi tehtävien ratkaisemiseksi.

Muistutuksen sanana vielä Aallon tavoitteet opiskelijamäärien karsimisesta. Tulevaisuudessa ei tarvitse murehtia luennoitsijan kalvojen lukemisesta tai rallienglannista, kun motivoituneet opiskelijat löytävät ja hakevat tiedon itsenäisesti, jos kokevat luennoitsijan prujut käyttökelvottomiksi.