Ei kannettu vesi kaivossa pysy: paremman opetuksen puolesta

ope Aallosta

/ #16 Huippua vai huiputusta?

09.05.2012 21:43

Hyvällä tarkoituksella oleva adressi & myös hyvin tärkeä keskustelun aihe! Vaikka toki vasta teot merkitsevät, niin noita tekoja eli muutosta tuskin tulee ilman keskustelua.
Olihan tuo tekstit melko lailla samaa kuin Aallon strategiassakin, mikä sinänsä ei ole ongelma, vaan päin vastoin, strategiahan on juuri toteutettavaksi tarkoitettu :)
Haluan kuitenkin kommentoida erästä strategian ja myös tuon adressin kohtaa "huippuopiskelijat ja huippuopettajat kohtaavat"!!! Olisi järkevämpää ja myös moraalisempaa tavoitella huippua, mutta paremminkin "keskinkertaisuuksien" eli tavallisten ihmisten kohtaamisella, jossa oppiminen johtaa johonkin parempaa, jota voidaan vaikkapa huipuksi kutsua! Lahjakkuus kun ei ole perinnöllistä vaan työn ja harjoittelun tulos, niin olisi parempi puhua osaajana (sekä opiskelijana että opettajana) kehittymisestä. Ei liene myöskään tarpeen etsiä syyllisiä, joko huonoa opetusta tai laiskoja opiskelijoita, molempia varmasti löytyy, vaan tärkeämpää on keskittyä yhteistyöhön ja molempien osaamisen kehittämiseen. Ei tarvitse olla valmiiksi huippu, mutta työllä ja ennenkaikkea oikealla asenteella kaikki (niin opettajat kuin opiskelijat) voivat yhteistyössä oppia uutta ja kehittyä! (Aikanaan TKK:lla oli opetukseen liittyen jopa sanonta "hyvät oppivat opetuksesta huolimattakin..." eli vasta laadukas opetus tuottaa laadukasta oppimista ja samalla tekee "keskinkertaisista huippuja" eikä motivoitunut oppija edes osaa olla laiska!!!