OIKEUDENMUKAISEN SIVIILIPALVELUSLAIN PUOLESTA

Kalle Laukkanen

/ #6

23.06.2007 20:14

Hyviä näkökantoja tulee puolin ja toisin. En kyllä itse ihan meinaa uskoa tuohon että 80% nuorista miehistä valitsisi armeijan vaikka se olisi vapaaehtoinen; tutkimustulos tai ei, tuo vain ei tunnu kovin uskottavalta. Jonkinlainen armeija kyllä on mielestäni pakollinen, mutta kuten Sampsa Alanen sanoi, paljon konkreettisempi ongelma on nykyään suurien ikäluokkien eläkkeelle jääminen. Asiaa helpottaisi tosiaan se, että useampi ihminen valitsisi siviilipalveluksen, jolloin hän armeijan sijaan tekisi oikeaa työtä. Puollan vähintäänkin sitä että valtio kustantaisi sivareiden asumiskustannuksia.

Johan Wolfgang Von Goethe ilmoitti armeijasta noita stereotyyppisiä asioita. Kuri kasvaa. Vastuuntunto kasvaa. Ryhmähenki kasvaa. Itse en ole armeijaa vielä käynyt (terveydellisiä esteitä; ilmeisesti odotan taas kaksi vuotta ja uudestaan arvioitavaksi), mutta mitä ovat muut sanoneet. Armeija opettaa että valehteleminen on Hyvä; siitä ei jää kiinni, ja se vain helpottaa asioita. Armeija myöskin opettaa ylipäätänsä luistamaan sieltä missä aita on matalin; jos ei luonne itsessään ole tätä vastaan niin armeijakaan ei estä tätä vaan suorastaan yllyttää tällaiseen. Osa siellä tehtävistä töistä on täysin turhia, olemassa ilmeisesti ihan vain siksi että ihmiset voisivat suorittaa sen palveluksen.

Ihmisillä tosiaan on ikäviä asenteita siviilipalvelusta kohtaan. Yksi opettajanikin sanoi suoraan että hänen mielestään sivarit ovat suorastaan rintamakarkureita. Muutenkin siviilipalveluksen käyneitä pidetään muita huonompina. Vaikka siviilipalvelusestakin on suoranaista hyötyä yhteiskunnalle.

Eniten olen adressin kanssa samaa mieltä tuon kanssa että kaikille aseistakieltäytyjäryhmille samanlainen kohtelu. Mielestäni on kohtuutonta, että Jehovan Todistajat saavat vapautuksen uskonsa perusteella, mutta yksittäinen ihminen eettisestä näkemyksestään huolimatta joutuu armeijaan. Joku voisi selittää minulle että mikä järki tässä on. Ovatko Todistajat vain sitkeämpiä väittämään vastaan kuin muut? Käsittääkseni ei sillä pitäisi olla lakisääteisesti väliä käskeekö Jumala että sota on Paha, vai onko itse tullut siihen päätökseen ettei halua olla missään yhteydessä sotaan.