EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten oikeutta ostaa Suomesta maata tai kiinteistöjä tulisi rajo

Juha Lehtonen

/ #1 Miksi myytte maitanne ?

29.06.2007 17:12

Ainahan voi olla myymättä maitaan. Kuka on pakottanut myymään maita venäläisille ? Itse olen ison rantakiinteistön omistaja enkä aio missään nimessä myydä sitä kenellekään, en venäläisille enkä ruotsalaisille enkä suomalaisille. Miksi ette itse ostaneet niitä rantoja 10 vuotta sitten, jos ne ovat niin arvokkaita ? Kenen hallussa ne rannat ovat olleet ? Suomalaisten varmaan..Ostorajoitusten sijaan kunnanisien tulisi kaavoituksella ohjata rakentamista siten, että myös vapaita rantoja jää.
Samoin kansalaiset voisivat itse pohtia moraalisia arvojaan, kannattaako kaikesta luopua rahankiilto silmissä. Kun kerran tilanne nyt on sellainen kuin on, kannattaisi siitä yrittää hyötyä esim. tarjoamalla rikkaille venäläisille palveluja, opiskelemalla venäjää jne. Joskus 100 vuotta sitten venäläiset olivat tärkeitä asiakkaita Karjalassa, joten nyt vain palataan silloiseen asiantilaan.
Entä jos kiinteistön ostaakin EU-kansalaisuuden saanut venäläinen jonkun ei EU-venäläisen puolesta. Rajoituksia on hyvin helppo kiertää.
Summa summarum: kannattaisi yrittää hyödyntää syntynyt tilanne ennakkoluulottomasti ja todellakin vaikka opiskella hieman venäjää ja tarjota palveluita ko. uusille asukkaille ja asiakkaille.
Rantatontit ovat muuten kyllä muuallakin kallistuneet todella käsittämättömiin hintoihin-ihan suomalaisin voimin. Naapurini myi juuri 20 pientä tonttia a
100 000 eur ja paikkakuntamme saa lisää kesäasukkaita, jotka taas piristävät paikallista rakennustoimintaa, kauppaa, kuljetuksia, muita palveluita..
Eli yrittäkää hyödyntää se tilanne siellä. Ei Venäjältä niin vaan Suomeen muuteta töitä tekemään, vaan suomalaisia ammattilaisia tarvitaan.