NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

turvallinen koulupvä

/ #17 pienet koululaiset tarvitsevat koulutettuja avustajia!!! nyt opettajille sysätään liikaa!

24.05.2012 08:53

Suomessa diabeteksen 1 sairastuminen on kasvanut yhä enemmän pieniä jo 2-v sairastuneita on paljon. Koulussa 1-3 lk tarvitsevat vanhemman jatkuvaa seurantaa ja tukea niin mittauksissa, ruokien hiilareiden laskemisissa, pistoksissa tai insuliinipumppujen käytössä. Suomessa ollaan muutenkin eriarvoisessa asemassa, jossakin avustajat on vartavasten koulutettu diabeteksen hoitoon. Vanhemmat saavat huolehtia ja taistella vaikka lapsen sairaus jo itsessään on rankkaa onhan kysessä lapsi joka voi menehtyä ilman insuliinia annokset ja oikea hoito ovat eriarvoisen tärkeitä myös mahdollisille myöhemmille liitännäissairauksille. Nyt jo tiedetään liian pienenä hoitovastuun sysääminen lapselle voi myöhemmin teininä johtaa hoitoväsymykseen jopa masennukseen. Vaikka diabetes 1 ei ulkoisesti aina erotu on tarkka hoito, tiedotus, koulutus tarpeen kouluissa ja avustajia tulisi kouluttaa! Turvatkaa ja kirjottakaa nimi adressiin, jotta pienet lapset saisivat apua ja voisivat keskittyä lapsena olemiseen ja turvalliseen opiskeluun! (jos hoitoapua ei ole voi insuliinit unohtua tai laitetaan liikaa tuolloin voi todella sanoa, että leikitään lapsen/nuoren hengellä)