Tasa-arvoinen lääkekorvaus kaikille, myös adhd-aikuisille

Eero Kantola
Adressin tekijä

/ #1 Tarkennus

24.05.2012 11:39

Saatuun palautteeseen kommentti. Oma asiantuntemukseni ei ulotu tarpeeksi muihin lääkeaineisiin metyylifenidaatin lisäksi. Siksi käytän esimerkkinä juuri tätä lääkeainetta. Olen kuitenkin selkeästi ilmaissut epäkohdaksi, että korvausoikeuden saivat VAIN YHDEN LÄÄKEAINEEN, YHDEN LÄÄKEVALMISTEEN KÄYTTÄJÄT. Samoin pyysin selvitystä siitä, onko adhd-lääkitys tasa-arvoisessa asemassa muihin lääkkeisiin verrattuna, käytetäänkö muita lääkkeitä niiden myyntilupaa vastaavaa tarkoitusta laajemmin kela-korvattuna? Monesta syystä koin, että kanne oli aluksi hyvä tehdä yksityishenkilönä. Kantelun ja julkisen kirjelmän tarkoitus on herättää keskustelu adhd-lääkityksestä ja kela-korvattavuuden oikeudenmukaisuudesta uudelleen, vaikka päättävät tahot yrittävät nyt selvästi sammuttaa sen. Vaitonaisuus herättää kysymyksiä: miksi yksi lääkemerkki sai "yksinoikeuden" aikuisten adhd-lääkitykseen, miksi muut lääkevalmistajat ovat hiljaa ja myyvät lääkkeensä muille kohderyhmille, miksi varsin asiantuntevat tahot eivät puutu näin selkeästi näkyvään epäjohdonmukaisuuteen? En rohkene sanoa ääneen väkisinkin mieleen tulevia epäilyjä, mutta se onkin puolueettoman viranomaistahon asia... Kantelun ei tarvitse olla täydellinen, olen itse jo huomannut jonkin pienen asiavirheen tekstistäni. Tärkeintä on, että siinä pystytään osoittamaan selkeä epäkohta. Sen jälkeen laajemman selvityksen tekeminen tarpeen mukaan on oikeusasiamiehen tehtävä.