Tasa-arvoinen lääkekorvaus kaikille, myös adhd-aikuisille

ADD-aikuinen, ADHD-lasten äiti

/ #2 Aiheellinen kantelu

24.05.2012 17:44

On totta, että termistö ADHD:n lääkityksen suhteen on sekava, mutta kyllä adressista ja kantelusta saa aivan riittävän hyvin selville, missä epäkohta on. Metyylifenidaatti on yksi monista, mutta myös yksi tehokkaimmista tarkkaavaisuushäiriön hoitoon käytetyistä lääkeaineista. Apteekissa sitä on myytävänä ainakin kolmella eri kauppanimellä, mutta vain yhdellä niistä on Kela-korvattavuus. Me allekirjoittaneet kysymme, miksi.

Asiaan kannattaa todellakin kiinnittää huomiota. On olemassa erilaisia arvioita, mutta yhden mukaan esimerkiksi Suomen vankiloissa olevista vangeista 80%:lla on todennäköisesti tarkkaavaisuus-/yliaktiivisuushäiriö, ADHD. Sopivalla lääkityksellä tietynlainen syöksykierre elämässä olisi ehkäistävissä. Toisaalta taas moni ADHD-aikuinen pyörittää yhteiskuntamme tärkeitä rattaita. On arvioitu, että jopa puolella menestyneistä yritysjohtajista on ADD/ADHD. Joukossamme on myös paljon hoito-, pelastus-, kasvatus- ja muidenkin palvelualojen ammattilaisia. Onko oikein rajata apu vain osalle? Eikö riittävällä, oikein ajoitetulla ja sopivalla avulla olisi kuitenkin pitkälle kantavia etuja koko yhteiskunnan kannalta? Lääke joka tapauksessa maksaa, eikä sitä saa kuin oikean diagnoosin saanut henkilö lääkärin määräämällä reseptillä. Miksi ADHD-henkilöt ovat eriarvoisessa asemassa sen suhteen, mikä lääkeaine ja mikä kauppanimi auttaa parhaiten heidän arjessa selviämistään? Emme ymmärrä.