EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten oikeutta ostaa Suomesta maata tai kiinteistöjä tulisi rajo

Juha Lehtonen

/ #10 Tunteet pinnassa

04.07.2007 10:55

Keskustelussa tuntuvat tunteet jylläävän..
mutta tuskinpa tässä nyt sentään mitään 30-luvun kaikuja on..

Tanska lienee saanut läpi joitakin rajoituksia läpi jo omassa EU-liittymissopimuksessaan. Loma-asuntojen (kakkosasuntojen) myymisessä pääasiassa ulkomailla oleville on rajoituksia. Mutta ne rajoitukset koskevat myös tanskalaisia, jotka asuvat itse ulkomailla. Tärkein kriteeri on nimenomaan se, että ostaja on "läsnä".
Uudet EU-maat (2004) ovat saaneet siirtymäaikoja ja voivat pitää maanhankintaa koskevia rajoituksiaan voimassa myös EU:hun liityttyään.

Protocol 1 on the acquisition of secondary residences in Denmark is part of the Treaty on European Union. It stipulates that, notwithstanding the provisions of the Treaty on the free movement of capital, Denmark may maintain the existing legislation on the acquisition of second homes. However, it should be underlined that any discrimination on grounds of nationality is strictly forbidden under Article 12 of the Treaty establishing the European Community. A European national residing in Denmark may therefore acquire a secondary residence under the same conditions as a Danish national. A Danish national not residing in Denmark, by contrast, is subject to the same conditions as any other European national residing outside the country. In short, nationals should not enjoy any privileged treatment in their Member State.