Vaatimus julkishallinnon laitoksille yhteistyön lopettamisesta Kustannusosakeyhtiö Koivuniemen kanss

Vieras

/ #30 Re: Jos tämä ei ole rikollista ... ?

06.12.2010 10:16

#28: Päivi Ruippo - Jos tämä ei ole rikollista ... ?

Tunnen vanhoillislestadiolaisia ja heidän ajattelumaailmaansa sen verran, että ihan varmasti Helsingin Sanomissa on paljon juttuja, jotka eivät ko. herätysliikkeen johdon ajatusmaailmassa ole hyväksyttäviä. Mutta päätoimittaja ei ole yrittänytkään lähteä rajoittamaan toimittajiensa tekemisiä oman uskonkäsityksensä varjolla. Se on kunnioitettavaa. Toisaalta hän on myös avoimesti kertonut sitoutuneisuudestaan liikkeeseen toisin kuin tämä Koivuniemi, joka nyt vain "käy yhdessä raamattupiirissä".

En minäkään aina ymmärrä vanhoillislestadiolaisten käsityksiä asioista ja suosittelisin, että he perustaisivat oman kirkkokuntansa, kun siihen olisi jo valmiina aktiivinen jäsenistö, papit ja kiinteistöt (paikallisten rauhanyhdistysten talot). Mutta he eivät silti missään nimessä ole suljettu kultti, eivät nykymaailmassa enää yritä käännyttää ketään uskoonsa eivätkä kuitenkaan liioin sulkeudu maailmalta. Omissa sukulaisissani on aktiivisia vanhoillislestadiolaisia, ja ihan hyvin he sopivat vierailemaan meillä ja käyttäytymään normaalien ihmisten tavoin. Alkoholia heille ei tarjota eikä esitetä mitään elokuvia katsottavaksi, koska haluamme sillä kunnioittaa heidän vakaumustaan aivan kuten hekin kunnioittavat meidän elämänmuotoamme.

Suomessa ei itse asiassa varmaan ole tähän mennessä vielä oikein tajuttu, mitä oikeasti tarkoittaa se, jos ihmiset kuuluvat suljettuun ja kiihkeähenkiseen uskonlahkoon. Pietarsaaren tapaus (eivät vanhoillislestadiolaisia) herätteli ja nyt sitten tämä juttu. Meidän eniten valtakirkosta poikkeava lahkomme eli vanhoillislestadiolaiset on jo vuosikymmeniä ollut näihin ääri-ilmiöihin verrattuna niin kesy tapaus, että hälytyskellot eivät ole soineet nyt riittävän aikaisin.