Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

allekirjoittanut

/ #898 Re: Propagandaa - en allekirjoita

11.06.2012 17:11

#893: Henri Heinonen - Propagandaa - en allekirjoita

Hyväuskoisia ja tietämättömiä on helppo jymäyttää, sitä tosiasiaa ydinvoimateollisuus on kyllä aina käyttänyt hyväkseen.Japanissa ja Suomessa kulttuuri on hyvin samanlaista, auktoriteettiuskoista ja korporativistista...elikä ihmiset ovat sopeutuvaisia ja hyväuskoisia...lapsenomaisen sinisilmäisiä. Ja tietämättömiä,asiantuntijoiden vietävissä.Suomessa pienenä kielialueena tiedon saanti on hyvin rajattua ja muutaman valtamedian hallussa...esimerkisi nyt Fukushiman onnettomuuden uutisointi on ollut hyvin vähäistä ja rajoittunutta...erityisen  on varottu kertomasta siitä miten onnettomuus on vaikuttanut tavallisiin ihmisiin...uutisissa on keskitytty teknisiin seikkoihin ja niihinkin pinnallisesti. On siis pyritty välttämään kaikenlaiset empaattiset tunnereaktiot paikallisia asukkaita kohtaan tiedotusvälineiden seuraajissa...siis tiedotusvälineet ovat pyrkineet välttämään viimeiseen asti ydinvoiman vastaista uutisointia...sattumaako vai tietoista ja sovittua?...jää kyllä sellainen vaikutelma, että uutisoinnin näkökulmien rajoittuneisuuden takia kysymys on nimenomaan ydinvoimamyönteisestä probagandasta, joka kätkeytyy näennäiseen kyyniseen asiakeskeisyyteen kerrottaessa inhimillistä kärsimystä aiheuttavasta historian pahimmasta ydinvoimaonnettomuudesta.

Inhimillistä näkökulmaa kyllä löytyy muiden maiden valtamediankin uutisoinnissa, tässä esimerkkinä CNN. Utisesta voi päätellä, että japanilaisilla on mitta täynnä ydinvoimateollisuuden ja korporativistisen poliittisen järjestelmän suhteen...eivät syytä tsunamia onnettomuudesta suomalaisten tapaan, vaan ydinvoimayhtiön johtajia ja hallituksen virkamiehiä...no, ydinvoimalat japanilaisille myynyt GE joutas myös vastuuseen...saas nähdä ylittääkö uutiskynnystä meillä

ja tässä vielä lisäksi tunteisiin vetoavaa ydinvoiman vastaista propagandaa ja ydinvoimasta tuskin mitään ymmärtäviä  ihmisiä