Nuijamiestä tai Kino-aulaa ei saa purkaa!

Emmi Merilä
Adressin tekijä

/ #2 Sain vastauksen Paula Kemppiseltä.

06.07.2007 09:07

Häneltä tuli ystävällinen viesti, jossa hän toivoi että Pormestarin kortteli asiasta päästäisiin yksimielisyyteen. Hän kuitenkin myös kyseenalaisti sen kuinka paljon Lappeenrantalaiset käyvät elokuvateattereissa...Jokaisessa kaupungissa pitää kuitenkin mielestäni olla elokuvateatteri, kävi ihmiset tai ei. Viestissä sain sen käsityksen ettei sellaista välttämättä rakenneta ainakaan tähän Pormestarin kortteliin, jos vanhat teatterit puretaan. Muutenkaa tunnelma ei tule olemaan samaa tasoa, jos tänne joku "hifistely" teatteri tulee. Mietin tässä vain, että jos vaikka Lappeenrannan linnoituksen Majurska -kahvilassa tai muissa yrityksissä, jotka toimivat vanhoissa kiinteistöissä ei käy tarpeeksi asiakkaita niin puretaanko ne? Ohan ne vanhempia ja parempi sijaintisia taloja, mutta mielestäni myös Nuijamies ja Kino-aula kuuluvat Lappeenrantaan. Niilläkin on pitkä historia, ja varmasti monilla on paljon muistoja niistä. Otin tämän artikkelin tähän joka oli etelä-saimaassa:

" Nuijamies on erityisen arvokas sen takia, että se on säilynyt hyvin alkuperäisessä asussaan. Sisustusta on uusittu, mutta julkisivun ja sisätilojen pintamateriaalit ovat alkuperäisiä, Nokkala kertoo.
Kino-Aulassa on tehty varsin paljon muutoksia. Vuonna 1963 sen käyttötarkoituskin muuttui: elokuvateatterin paikalla oli rullaluisteluareena ja sittemmin nuorisotila vuoteen 1975. Sen jälkeen Kino-Aula on taas toiminut elokuvateatterina."