Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Sani Kunnari
Rovaniemi

/ #107

10.07.2007 10:58

MOI!

Meidän pihalla on kans porot tehneet vahinkoa ja paljon.Porot ovat polkeneet ja paskoneet perunamaan ,ovat tuhonneet mansikat ja salaatit ym porkkanat. Hiekkakentän/pelikentän ,joka kovalla vaivalla tehtiin,ovat kusseet ja paskantaneet pilalle, samaten puutarhan.Poroisännille ym. isommille tahoille on soitettu.Vähättelivät vain asiaa. ei se poron kusi haise heidän mielestään, eivät ala vaihtamaan kentälle hiekkaa, meidän pitäisi se itse puhdistaa!Ja itse pitäisi paskakokkareet keräillä.Ja poronkarvaa kaikkialla.Kuvitella, on se kumma juttu, että itse pitää korvata toisten aiheuttamat vahingot.Sitten pitäisi vaan heille ilmoittaa ,kun poro seuraavan kerran pihaan ilmestyy, "tulevath othaman kiinhi"ja senku näkis!

Eivät alkaneet aitaamaankaan tuota pihapiiriä, ei ole kuulemma tarvetta.Silti heidän poronsa ovat siinä koko kevään juosseet ja juoksevat edelleen, v iimeksi toissapäivänä .Nyt joku noista poroisännistä kävi laittamassa tommosta räiskyvän keltaista nauhaa tuohon piha-alueelle,siihen saakka, kunnaes poro saadaan kiinni( mutta eipä se sarvipäästä hidastanut, läpi se siitä tuli prkl).Onko se niin pirun vaikeaa pitää poroja hallinnassa eikä päästää niitä toisten pihoille?

TÄMÄ EI JÄÄ TÄHÄN!Fiksuna naisena,olen videokuvannut ja valokuvannut sarvipään tekosia.Poronhoitolaki pykälä 31 kertoo paljon.Ja laissa nimenomaan sanotaan, että poronomistajat ovat velvollisia korvaamaan porojen aiheuttamat vahingot, ja ottamaan eläimet kiinni ja viemään ne (helv..pihamaalta).
Mutta,perästä kuuluu.