LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Perälä

/ #267 Re: Re: Re: Re: Maanviljelijät eivät vastusta turvetuotantoa

10.12.2010 09:58

#265: Taisto Holla, Mieskonmäki - Re: Re: Re: Maanviljelijät eivät vastusta turvetuotantoa

En toki sanonutkaan sinun maininneen perussuomalaisia, jos nyt itse omaat lukutaidon. Kun kerroit keskustan kannatuksen laskevan tulevissa eduskuntavaaleissa, niin kerroin vain mihin nuo äänet osaltaan keskustastakin menevät tutkimusten mukaan, joista varmaan olet itsekin lukenut tai nähnyt mediasta. Lisäksi kerroin mikä on perussuomalaisten kanta turpeeseen. Vaikka äänestäjiä siirtyykin keskustasta, kuten monista muistakin puolueista, Timo Soinin taakse niin ei turpeen kannatus siitä ainakaan vähene, päinvastoin. Suurin häviäjä ja äänten menettäjä tullee olemaan Vihreät, siis suhteessa suurin menettäjä tutkimusten/galluppien mukaan.

Kerrohan ystävällisesti kuinka hoitaisit Suomen huoltovarmuuden äkillisen kriisin tullessa jos turvetuotantoa ei olisi? Millä polttoaineella lämmittäisit kaikki kaupungit ja kunnat jotka ovat kaukolämpölaitosten piirissä? Puuta ei pystytä varastoimaan pitkiä aikoja ja sitä ei edes riittäisi lahellekkään tarvittavaa määrää. Nytkin koko ajan tuodaan haketta ulkomailta. Jos ja kun yhteiskunta on huomannut että joinain vuosina turvavarastoja ei ole pystytty kerryttämään, niin sehän on merkki siitä että tuotantopinta-alat ovat liian pienet. Juuri siksihän kaikki turvetuottajat haluavat sen "kuuluisaksi tulleen toisen prosentin" Suomen soista käyttöönsä. Sillä päästäisiin taas stabiiliin tilaan ja varmuusvarastotkin saataisiin taas lainsäätäjän tarkoittamalle ja vaatimalle tasolle. Kuten sanoit, tyhjästä on paha nyhjäistä. Kun ensimmäiset tuotantoon otetut suot alkavat tyhjentyä, noin 30 käyttövuoden jälkeen, niin todellakin tyhjistä soista on paha nyhjäistä. Siksi juuri tarvitaan uusia soita hyötykäyttöön. Olen kanssasi aivan samaa mieltä, tyhjästä on paha nyhjäistä. Mutta nyt ne suot joista on turve otettu kansakunnan hyödyksi käyttöön, saadaan toiseen hyötykäyttöön, metsäksi. Osasta tulee vaikkapa lintujärviä, ruokohelpiviljelmiä, peltoja maatalouskäyttöön, annetaan soistua uudelleen jne. Kietokulku jatkuu.

Niin ja vielä PS. Suosittelen tutustumista Suomen Huoltovarmuuskeskukseen ja sen suunnitelmiin ja koko "laitoksen" toimintaan ja suuntaviivoihin.