Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Snowpaw
Vieras

/ #121 Arvostan Cesaria

13.12.2010 20:47

Aluksi olin itse jyrkästi vastaan Cesar Millanin metodeja kouluttaa koiria, mutta viimeistään luettuani hänen kirjansa mielipiteeni muuttui hänestä täysin. Nyt voin sanoa, että silloin kun vastustin häntä, olin koiralleni oikea "kukkahattuinen kanaemo" eikä koirani taatusti ollut silloin onnellinen... Tajusin, että koira tarvitsee oikeudenmukaisen ja turvallisen Johtajan, ei lastaan paapovaa ja pelkästään rakastavaa omistajaa. Toivottavasti moni muukin ymmärtäisi, ettei pelkillä herkuilla ja lellimisellä saada koirasta onnellista. Koira tarvitsee rakkauden lisäksi myös rajat.

Päällimäisenä Cesarin kirjoista minulle jäi seuraavat asiat ja näitä samojahan hän korostaa tv-ohjelmassaankin:

- koiran kanssa on noudatettava kolmea asiaa, jotka ovat liikunta, kuri ja hellyys - ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Kurilla hän tarkoittaa rajoja ja sääntöjä ja sitä, että jos jonkin asian aloittaa se viedään myös loppuun. Kuri ei siis ole rankaisemista tai pakottamista, niin kuin moni luulee
- toinen asia on se, että koiran kanssa on oltava aina rauhallinen ja itsevarma. Jo pelkästään sen saavuttamalla, helpottaa elämää koiran kanssa paljon, olen kokeillut! Koiralle ei siis tarvitse suuttua ja hermostua.
- koira ei ole lapsi, se on eläin ja se on myös siis koira. Ja koirahan ei ajattele niinkuin ihmiset. Koirat ja eläimet yleensäkin ovat toisilleen välillä todella rajuja (hevoset potkii, koirat puree jne.), joten muistakaa tämä ero eläimissä ja meissä ihmisissä.

Kirjan luettuani, ymmärrän nyt tv-ohjelmaakin ihan erillä tavalla. Suosittelen todellakin ihmisiä tarttumaan Cesarin kirjaan ja muodostamaan sen jälkeen oman mielipiteensä asiasta. Mitä menettää lukemalla hänen kirjaansa?