Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #16 Ajatuksia ASLAKin sijoituspaikasta

15.12.2010 15:12

Lappilaisena ambulanssityöntekijänä näkisin Sodankylän parhaana sijoituspaikkana ASLAK:lle.
ASLAK on keskeisessä asemassa pitkiä etäisyyksiä ja vaikeita maastoja sisältävässä Lapin ensihoitojärjestelmässä. Sodankylästä ASLAK tarjoaa nopeampaa ja tehokkaampaa apua ylä-Lapin kunnille, joissa ambulansseja on vähän ja vasteajat pitkiä. Jos ASLAK siirtyisi Rovaniemelle, venyisivät vasteet ja entistä useammin ASLAK estyisi kokonaan osallistumasta tehtävälle. Tämä heikentäisi merkittävästi Ylä-Lapin kuntien perusturvallisuutta.
Rovaniemi ja Etelä-Lapin kunnat olisivat tietenkin "voittajia" tässä muutoksessa ja varmasti onkin totta, että Rovaniemeltä ASLAK tavoittaisi tietyn aikaikkunan sisällä enemmän potilaita kuin Sodankylästä, MUTTA: nämä potilaat olisivat suurimmaksi osaksi Rovaniemen keskustan asukkaita, joilla ensihoidon ja erikoissairaanhoidon saatavuuden suhteen on asiat jo muutenkin paremmin kuin muilla Lappilaisilla. ASLAK tulisi luultavasti osallistumaan Rovaniemen keskustan tehtäviin maayksiköllään, jota se ei tällä hetkellä tee. Tämä sitoisi ASLAK:n todella usein Rovaniemen tehtäviin ja siirtäisi ASLAK:n käytön painopisteen pitkien etäisyyksien toiminnasta Rovaniemen keskustan suuntaan. Kärjistäen kysymys olisikin, tullaanko rovaniemeläisten jo muutenkin riittävää ensihoidollista perusturvallisuutta lisäämään muun Lapin kustannuksella.

Eikä ASLAK edes toisi merkittävää parannusta Rovaniemen ensihoidon tasoon. Rovaniemellä toimii paljon taitavia ensihoitajia ja pääsääntöisesti suurimman riskiluokan tehtäville osallistuu aina kaksi ambulanssia. Monessa muussa Lapin kunnassa suurimman riskiluokituksen tehtävälle osallistuu vain yksi ambulanssi sekä ASLAK! Jos ASLAK siirtyy Rovaniemelle, joudutaan ylä-Lapissa entistä useammin pärjäämään yhden ambulanssin voimin hätätilapotilaiden kanssa. Painottaisin myös, että ASLAK:n suurin hyöty on ehdottomasti helikopteritoiminnassa. Hoidollisesti ASLAK vastaa hoitotason ambulanssia (muutamin lisäyksin). On siis lähtökohtaisesti merkityksetöntä, kohtaako potilaan hoitotason ambulanssi vaiko ASLAK. Hoidon taso ja laatu ovat periaatteessa yhteneviä (vaikkakin haluan huomauttaa, että ASLAK:n työntekijät edustavat ainakin omasta mielestäni alan ehdotonta huippuosaamista). Rovaniemellä hoitotason ambulanssin saatavuus on jo tällä hetkellä muutenkin parempi kuin Lapissa keskimäärin. Luultavasti saatavuus on Lapin paras.

Mielestäni ASLAK:n siirtyminen Rovaniemelle olisi perusteltua silloin, jos tällä tavalla saataisiin toimintaan mukaan LKS:sta ensihoito- tai anestesialääkäri. Lääkärin osallistuminen tehtäville toisi kaivatun lisän ASLAK:n toimintaan. Tällöin myös Rovaniemen keskustan ensihoidon laatu nousisi. Tällaisessa tilanteessa koko Lappi hyötyisi ja olisin valmis helikopterin siirron hyväksymään. Toistaiseksi lääkärin on pitänyt ASLAK:sta pois pääasiallisesti taloudelliset syyt. Lapin väestöpohja ei riitä siihen, että lääkärihelikopteritoiminta olisi laskennallisesti kannattavaa (itse asiassa ensihoitajapohjainenkaan helikopteritoiminta ei ole kannattavaa mutta on upeaa, että se on siitä huolimatta pidetty käynnissä).
Lisäksi ASLAK:lla on oma osansa myös Lapin matkailussa. Kuntien terveydenhuollon voimavarat on mitoitettu pääsääntöisesti kuntien normaalitilanteen mukaan mutta esimerkiksi hiihtoloma-aikaan tunturikeskusten väkimäärä jopa moninkertaistaa kunnan normaalin väestöpohjan ja rasittaa kohtuuttomasti ensihoito- ja päivystyspalveluita. ASLAK:lla on tärkeä osa turistien turvallisuuden takaamisessa. Tietääkseni Lapissa on käynnissä projekti, jonka tarkoituksena olisi korottaa Lapin turvallisuutta matkailukohteena. ASLAK:n siirto kauemmaksi tunturikeskuksista on selkeässä ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa.

Ja jottei kenellekään jäisi epäselväksi: kirjoitukseni ei ole hyökkäys Rovaniemen ensihoitojärjestelmää kohtaan eikä hätähuuto oman kunnan puolesta. Kyse on puhtaasti objektiivisesta näkemyksestäni. Näkemyksiä on varmasti monia muitakin ja on varmasti monia asiaan vaikuttavia seikkoja, joita meidän ambulanssien rivityöntekijöiden korviin ei ole kantautunut. Henkilökohtaisesti toivon, että tämä adressi herättäisi keskustelua ja saisi lappilaiset heräämään asian suhteen. Kun tarpeeksi moni esittää kysymyksiä ja mielipiteitään, asiaa varmasti harkitaan tarkemmin ja lopulta paras ratkaisu löytyy.