Ei pakkorokotuslaille

/ #424

15.12.2010 18:39

STT - Huom! 20.08.2010 15:42

Jo ainakin neljällätoista lapsella Suomessa on havaittu narkolepsia, jolla epäillään olevan yhteyksiä sikainfluenssaan tai taudin rokotteeseen. (20.8.2010)
(Lisäys: Narkolepsiaa joulukuun alussa 2010: 36 tapausta)

Havaituissa tapauksissa lapset eivät välttämättä ole sairastaneet itse sikainfluenssaa, mutta he ovat ottaneet rokotteen.

- Näissä esille tulleissa tapauksissa narkolepsian oireet ovat alkaneet selvästi rokotuksen jälkeen. Ajallinen yhteys on SELKEÄMPI rokotukseen kuin itse influenssaan, uskoo Helsingin uniklinikan neurologi Markku Partinen.

- Kaikilla potilailla narkolepsian oireet ovat olleet valitettavan selvät, sanoo lasten uniyksikön johtaja Turkka Kirjavainen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Husista. Hän huomauttaa, että yleensä lasten narkolepsiatapauksia havaitaan vuodessa vain 2-4.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n erikoistutkija Hanna Nohynek kuitenkin toppuuttelee liian nopeiden johtopäätösten vetämistä. Virallinen rokotusten haittavaikutusepäily on tehty vasta neljästä tapauksesta.
- Ajallinen suhde ei ole syy-seuraussuhde. Tämä on kuitenkin signaali, joka pitää tutkia hyvin, Nohynek sanoo.

Lisää tapauksia tulossa

Neljäntoista todetun tapauksen lisäksi tutkinnan alla on vielä muutamia tapauksia, jotka nekin näyttävät hyvin todennäköisiltä narkolepsiatapauksilta. Joidenkin arvioiden mukaan tapausten määrä saattaa nousta vielä jopa viiteenkymmeneen.

Tähän mennessä muutamalta sairastuneelta on tutkittu heidän kudostyyppinsä, ja sen on havaittu olevan samanlainen kuin narkolepsiapotilailla yleensä. Neurologi Partisen mukaan tämä kudostyyppi on noin 20 prosentilla kaikista ihmisistä, mutta narkolepsiaan sairastuvista 90 prosentilla on kyseinen kudostyyppi.

Hän epäileekin, että sikainfluenssarokote olisi voinut toimia eräänlaisena taudin laukaisijana niillä, joilla on taudille geneettinen alttius.
Partinen myös huomauttaa, että Suomessa käytetty sikainfluenssarokotetyyppi Pandemrix ei kelvannut esimerkiksi Yhdysvaltojen viranomaisille.

- Arvatenkin sen takia, että heidän mielestään rokotetta ei ollut riittävästi tutkittu.

* Sitten PUHUTTELUN jälkeen Partinen muutti mielipiteensä.
-------------------------------------------------------------------------------------
Nyt meille paljastetaan seuraavaa:

"Narkolepsiatutkijat pelkäsivät sikainfluenssaa jo etukäteen
Maanantai 13.12.2010 klo 16.27 iltalehti (päivitetty klo 17.15)

Tutkijat pelkäsivät sikainfluenssaviruksen lisäävän narkolepsiasairastumisia.

Unitutkija Markku Partisen mukaan huoli nukahtelusairauden yleistymisestä nousi esille ennen kuin sikainfluenssa levisi pandemiaksi eli kesällä 2009.

- Viruksena se muistuttaa vuonna 1918 Euroopassa jyllännyttä virusta, jota nimitettiin Espanjantaudiksi. Siihen influenssavirukseen liittyi, että MILJOONIA eurooppalaisia sairastui myös poikkeavaan uneliaisuuteen. Me pelkäsimme, että nyt käy samoin. Tästä syystä narkolepsiatutkijat olivat epidemian uhatessa Partisen mukaan tyytyväisiä, että Euroopassa reagoitiin nopeasti ja aloitettiin rokotekampanja..."

* "Siihen "1918" influenssavirukseen liittyi, että miljoonia eurooppalaisia sairastui myös poikkeavaan uneliaisuuteen." (Partinen)

* "MILJOONIA EUROOPPALAISIA":

--> Vain Suomessa tapahtui lasten JOUKKOsairastuminen narkolepsiaan. Sekä Ruotsissa muutama tapaus.

--> H1N1-SAIRASTUMISIA oli SATOJA MILJOONIA YMPÄRI maailmaa ILMAN vastaavaa narkolepsiaepidemiaa.

--> Samoin ROKOTETTA tuikattiin ainakin KYMMENIÄ MILJOONIA kertoja ympäri maailmaa ILMAN narkolepsiaepidemiaa.

--> Koko homman ydin on MIKSI VAIN SUOMALAISET lapset saivat narkolepsian, parantumattoman aivosairauden?

--> Itse flunssaa ei voi syyttää, SILLOIN narkolepsiaa olisi muuallakin? ja muualla on rokotettu myös SAMALLA rokotteella, ei ole vastaavaa nukahtelua muualla.

Rokotekokeen mahdollisuus X ?

* IL (pvm.?): "Parhaillaan tutkitaan, voiko lasten nopeasti yleistyneiden narkolepsiatapausten laukaisija olla sikainfluenssarokote vai itse virus."

* Jos rokote esti viruksen, niin miten rokotetut lapset voivat viruksesta saada silloin narkolepsian ?