Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #52 Kopterin käytön optimointi

16.12.2010 14:34

Jos kopteri sijoitetaan tiiviiseen kaupunkiympäristöön (Rovaniemi), sen hyöty Rovaniemeläisille on olematon, sillä kopteri ei voi laskeutua kaupunkialueelle eikä se saa edes lentää kaupungin päällä vinssauskorkeudella. Siksi Rovaniemelle tai sen lähialueelle saadut kutsut suoritetaankin poikkeuksetta maa-yksiköllä, eli autolla.

Hyöty siitä, että kopteri sijaitsee Rovaniemellä, on siis olematon kaupungille. Lisäksi kun kopteri sijoitetaan liikennöidyn lentokentän yhteyteen, lentoon lähtö ei ole yhtä nopeaa kuin esim. Sodankylän lentokentältä.

Jos ajatellaan sitä, mihin helikopteria tarvitaan eniten, niin se on eksyneiden etsintä metsästä ja vedestä, loukkaantuneiden auttaminen sekä kuljetus, ei Rovaniemellä sijaitseva lähtöpaikka palvele näitä tarkoituksia Lapin alueella. Jos koterikeskus laitetaan Lapin eteläisimpään kolkaan, jää koko napapiirin alue ilman ilmatukea järkevän ajan puitteissa. Jos esimerkiksi Lapin laskettelukeskuksissa sattuu tapaturma (yleistä) ja tarvitaan kopterikyytiä, kopterin saapuminen paikalle kestää vähintään puoli tuntia kauemmin (ilman tankkauksia), ja samoin pääsy sairaalaan viivästyy. Myöskin Lapin laajoilla metsillä eksyneitä on varmasti enemmän kun teiden ja asumusten halkomilla pienillä metsäsaareikkeilla kaupungin liepeillä.

Kopterin sijoittaminen Rovaniemelle ei siis palvele ihmisiä (johon kopteri on tarkoitettu) vaan siitä saa EHKÄ hieman rahallista säästöä huoltotoimissa tai rahoituksessa, mutta voiko ihmishengelle laittaa hintaa? Lisäksi Rovaniemelle sijoitettu pelastushelikopteri tulisi lähelle Oulun SEPE-kopterin toimintasädettä, eli kaksi kopteria samassa paikkaa, muttei yhtään kopteria muualla.