Maahanmuuttajien tuet

sosiaalialan opiskelija
Vieras

/ #70 mustavalkonen ajattelu on naiivia - turha kiinnittää huomio fanaattisesti yhteen epäkohtaan

17.12.2010 13:42

Ehkä tähän voisi ratkaisuna toimia samanlainen systeemi kuin opiskelijoilla;
Opiskelijat on AINOA ryhmä suomessa, joka PAKOTETAAN ELÄMÄÄN LAINALLA.
eli opintotuki on niin pieni, ettei se yksin kata kuin ihan perustarpeet. Täytyy jaksaa tehdä töitä ja ottaa lainaa, mikäli haluaa myös nauttia elämisestä sekä kustantaa lääkeet, vaatteet ym. Sama voisi toimia maahanmuuttajilla - alussa "perehdytystuki" olisi kattavampi alkuun pääsemiseksi ja sisältää kaikenlaista osallistavaa toimintaa (tätähän siis tapahtuu jo), mutta tämän jälkeen tuki tiputettaisiin alemmas ja annettaisi mahdollisuus "maahanmuuttajalainaan". Näin tuet eivät olisi ilmaisia heillekkään kuten eivät ole opiskelijoille.
Tukisysteemin on muutenki epäreilu kaikessa reiluudessaan: se, että kaikki tiettyyn ryhmään kuuluvat saavat saman tuen on hyvä, mutta tukitarpeet ovat heilläki erisuuret. Nuoret työttömätkin tarvitsevat tukia, mutta jos heille annetaan se yli tuhannen euron ilmainen tuki, heillä ei välttämättä ole halua edes lähteä tai palata töihin, jotta hankkisivat itse oman toimeentulonsa. Ja edelleenkin opiskelija saa max 500e kuukaudessa. Suomessa on monia monia monia ihmisia, jotka valitsevat elää tuilla, ei pelkästään ulkomaalaisia.