Seis hyvitysmaksun laajentamiselle!

Vieras

/ #91

18.12.2010 03:19

Vaikka jonkinlaiselle hyvitysmaksulle nähtäisiinkin tarve, tämä hinnoittelu on ihan mielipuolinen. Joka tapauksessa pitäisi maksaa jostain keskiarvollisesta potentiaalista: näin pihtiputaan mummokin pakkaa tietonsa FAT32-levylle, 128kbps mp3:na, levyn musiikillisena täyttöasteena keskimäärin Y %.. Kapasiteettiin kuitenkin vaikuttaa myös osiointi, tiedostojärjestelmät, sisällön koodaus (mp3/ogg/flac/aac/lpcm wav, bittitaso jne.). Ei se niin toimi, että X gigaa jaetaan 128 kbps:llä ja saadaan minuuttimäärä, joka kerrotaan minuuttihinnalla. Eiväthän levyjen valmistajat edes myy oikeasti sen kokoisia levyjä, vaan esim. 2000 gigan kiintolevy on oikeasti 1818 gigaa. Ei näitä hyvityksiä voi repiä ihan hatusta.

Koska hyvitysmaksun logiikka on maksaa laillisesta kotikopioinnista tekijöille, miksei hyvitystä jo peritä äänitteen hinnassa -- koska laillisia kopioitahan ei muuten voi tehdä kuin ostetuista alkuperäisistä (Hyvityshän ei saa kattaa muuta käyttöä), niin tuntuisi järkevimmältä kohdistaa se maksu nimenomaan tähän eikä veromaisesti kerätä kaikilta. Kuitenkin ulkoiset kiintolevyt, kännykät, usb-muistit ja cd/dvd:t alkavat olla ihan perusvälineitä mihin tahansa informaation tallentamiseen ja välittämiseen nyky-yhteiskunnassa. Koitapa esim. ostaa puhelin tai kamera, jossa ei olisi sd-korttia tai vastaavaa nykyään tai parin vuoden päästä. Kilpailu on johtanut siihen, että "älyttömät" (puhelin)laitteet kuolevat pian pois.