VT12:n Lahden ohitietarvetta tutkittava uudelleen

Vieras

/ #96 Uusi ehdotus

15.08.2012 09:20

Launeen linjaus ei ole hyvä koska se menee keskeltä asutusta, mutta taas toisaalta Renkomäen linjaus ei ole hyvä koska se kiertää jo liian kaukaa. Vt10 & Vt12 Hämeenlinnaan ja Tampereelle ovat auttamatta vanhanaikaisia ja niidenkin korjaus maksaa maltaita.

Uutena ehdotuksena esitän, että vt10:lle tehdään uusi suora linjaus Renko-Janakkala-Renkomäki (siis ilman koukkausta Salpakankaan kautta toisin kuin 90-luvulla linjattiin). Uudelle tielle tulisi pituutta noin 70km ja se olisi mitoitettu 100km/h nopeudelle säännöllisin ohituskaistoin. Vt12 poistetaan kartalta ja vt10 viitoitetaan alkavaksi Kouvolasta. Nykyinen vt10 ja vt12 tiet muutettaisiin kantatieksi. Reitti Lahdesta Tampereelle viitoitetaan sitten uutta vt10 linjausta ja vt3 moottoritietä.

Uusi linjaus olisi tietenkin kallis, mutta niin on myös eteläinen ohitustie ja vt10+vt12 parannus koko matkalta. Matka-ajat Hämeenlinnaan, Turkuun ja Tampereelle pienenisivät selkeästi ja liikenneturvallisuus olisi ihan uusissa ulottuvuuksissa.