tinkimaito

Riski

/ #23 Riskinhallintaa

15.08.2012 18:26

Valio ja heidän lobbaamansa virkamiehet vetoavat jatkuvasti tuohon EHEC riskiin.

Kuitenkin on ollut useita tapauksia, joissa kymmenet tai jopa sadat ihmiset ovat olleet ruokamyrkytyksen uhreja. Lisäksi kaikki vielä yhtäaikaa. Tämä tietenkin johtuu siitä, että kun ruokaa tehtään suurina määrinä kerralla ja myös syötetään suurille määrille ihmisiä kerralla esim. päiväkodeissa, kouluissa, työmaaruokaloissa yms. Eli jos jotain pilaantuu tuossa ketjussa, tuloksena on aina katastrofi ja terveydenhuoltojärjestelmämme ei todellakaan kykene vastaamaan kysyntään silloin. Toisin sanoen ihmiset saavat joko ei ollenkaan tai huonosti / hitaasti hoitoa ja tilanne pahenee entisestään.

Jos taas ajatellaan esimerkiksi kuinka monta tinkimaidon juojaa yksi tila voi sairastuttaa kerralla ennen kuin pilaantuminen huomataan, puhutaan vain muutamista ihmisistä. Terveydenhuoltojärjestelmä kykenee vastaamaan tällaiseen kysyntää suhteellisen helposti nopeasti parhaalla mahdollisella hoidolla.

Tästä päästäänkin sitten asian pihviin. Kumpi on parempi, hajautettu vai keskitetty riski?

Pisteenä iin päälle totean vielä, että kun ihmiset käyvät tiloilla ihan paikan päällä hakemassa maitoa, toteuttavat he samalla myös tilan asioiden valvontaa. Tilanpitäjän, eläimien ja tilan yleinen hygienia, siisteys ja kunto näkyy kyllä joka kerta kun tilalla vierailee. Merkit asioiden huonosta hoidosta pistävät kyllä normaali-ihmisen silmään. Tämän "hiljaisen" valvonnan luulisi myös kannustavan myös tilanpitäjiä tekemään parhaansa näissä asioissa.

En usko, että viranomaisten taholta suoritettu valvonta on alkuunkaan tämän veroista. Liian monta kertaa on tässäkin maassa nähty navetallisia kärsiviä eläimiä kerralla.