Maahanmuuttajien tuet

Ei aivan niin mustavalkoinen

/ #457 Kaikki on suhteellista

01.09.2012 22:03

Olen samaa mieltä siitä, että kaikille samat oikeudet, kuten myöskin velvollisuudet. Mutta... Oletteko miettineet sitä, että ihmiset, jotka tulevat tänne, ovat kielitaidottomia ja eivät tiedä kulttuuristamme välttämättä yhtikäs mitään? He ovat tottuneet tekemään töitä - kaikilla heillä ei ole sosiaaliturvaa omassa maassaan. Täällä nämä ihmiset joutuvat byrokratian kouriin. Asiat etenevät tämän maan koneistossa todella hitaasti. Kieltä ei opita viikossa tai kahdessa ja vaikka haluja olisi opiskella, ei kursseja tai opiskelumahdollisuuksia ole tarjolla niin paljoa välttämättä, mitä olisi tarve. Paljon on myös tapauksia, joissa maahanmuuttaja hakee töitä, mutta ei saa niitä, koska ei osaa kieltä.

Ja vaikka edelleen olen samaa mieltä siitä, että tuet ja muut etuudet samanlaisiksi kaikille Suomessa asuville, olen kuitenkin myös sitä mieltä, että varsin monella suomalaisella olisi peiliin katsomisen paikka niin etuuksien nautiskelun kuin töiden vastaanottamisen / hakemisen kohdalla. Kuinka moni suomalaisista laskee euronsa sen mukaan, että kannattaako töitä tehdä vai nostaa työttömyyspäivärahaa? Töitä ei tehdä sen vuoksi, että töitä on tehtävä tai että olisi mielekästä tekemistä vaan sen vuoksi, että saisi enemmän rahaa kuin joutenollessa.

Maahanmuuttajien kohdalla lähtisin pikemminkin hakemaan ratkaisuja kotouttamispuolelta ja resurssien nostamisesta sille puolelle. Panostusta kielen opiskeluun ja myöskin siihen, että valtaväestö tietäisi enemmän siitä, mihin pyörään maahanmuuttajat joutuvat.

En allekirjoita ennen kuin adressin teksti on muokattu faktapohjaiseksi eikä kirjoitettu mutu-pohjalta ja olettamuksiin perustuen.