K-Ryhmä ulos Fennovoiman ydinvoimasta

Alfa

/ #1 Kunnalliset sähköyhtiöt irti Fennovoimasta.

08.09.2012 09:54

Kuntalaisten yhdessä omistamat sähköyhtiöt ovat lähteneet Fennovoima-seikkailuun ilman omistajansa lupaa. Osakkeiden ostaminen muutama vuosi sitten oli halpa juttu, se onnistui helposti yhtiön kassassa olevilla varoilla. Nyt on meneillään toinen kierros, jossa investointiin tarvittavat summat ovat jo moninkertaisia osakepääomaan nähden. Tällä summalla päästään vuosi eteenpäin, sitten tuleekin ison investoinnin vuoro.

Vaan miten pärjäävät pelkän sähkön myyntiin erikoistuneet kunnalliset sähköyhtiöt? Sähkön hinnasta investointiin vaadittuja miljoonia ei voi lypsää, muita keinoja on käytettävä. Kemissä energiayhtiö ratkaisi asian korottamalla kaukolämmön hintaa. https://dl.dropbox.com/u/7212152/PS120907.gif

Nyt olisi aika valtuustoaloitteisiin: Kuopiolaisen esimerkin mukaisesti omistajien pitäisi miettiä, kannattaako olla osakkaana voimayhtiössä, joka aloittaa tuotannon aikaisintaan 10 vuoden kuluttua ja tuottaa Suomen kalleinta sähköä. Fennovoiman osakaspohja kaventui merkittävästi tällä syksyn 2012 kierroksella, luopujien osakesalkku muodostaa kokonaiset 10% yhtiön osakepääomasta. Yhtiön talous ei todennäköisesti kestä toista samankokoista iskua. Viimeinen lähtijä tekee hankkeessa suurimman tappion.