Ei moottoripyörien määräaikaiskatsastusta

Tsemppiä

/ #22 Miettikääs vielä...

26.09.2012 00:00

Oliskos jokin kevyempi katsastus moottoripyörille missä tarkistettaisiin määräystenmukaisuus ja ajoturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Nythän akrapovitsit huutaa ja paukkuu, streefighterin stonga on väännetty vanhasta polkupyörästä ja takanakki on aina kankailla...
Niinkauan kuin itse olen motoristien kanssa tekemisissä ollut niin rahat työnnetään muutenkin kaikkeen turhaan. Ensin ostetaan suutinsarja tai powercommander, yoshimura, K&N, tuplakupla, kilpiteline........ Ja sitten jos rahaa jää niin ehkä uudet renkaat, etupumputkin vähän vuotaa, mutta ei korjauksella niin kiirettä, kun keulii, niin ei ne kestä.

Mopoille samanlainen, niin viritetyt, valottomat mopot vähenisi kummasti. Nykyään taitaa 50% mopoista olla viritettyjä tai epäkuntoisia. Ja henkilövahinkoja 1000 / vuosi.

Kevytperävaunut saa lastata roinaa täyteen eikä ketään kiinnosta onko: jouset poikki, iskarit sökönä, sekarengastus vuodelta 1968, pyöränlaakerit hajalla, puhkiruostuneet sidontalenkit, valot sökönä, toimiiko lukitus vetokoukkuun... ym.

Kyllähän näitä nyt jotenkin pitäis saada kuntoon. Mitäs jos moottoripyöristä poistettais autovero ja katsastupakko tilalle :) Silloinhan uuden / uudemman ja hyväkuntoisen hankinta olisi useimmille mahdollinen.