Savukosken kunta pelastettava Yaran SOKLIN fosforikaivokselta

Vieras

/ #8

05.10.2012 15:53

Ihmeellistä tuo porotalousihmisten mollaaminen, kun kyseessä on kuitenkin Suomen taloushistorian suurin virhe. Esiin on jo noussut, ettei ulkomaisten yhtiöiden avaamista kaivoksista tuleva hyöty ole läheskään sitä mitä on arvioitu. Kaivoskunnat painivat ylivelkaantumisen rajamailla, kun kaivoksista ei saadakaan arvioituja yhteisöveroja ja kunnallisverokertymäkin osittain ohjautuu työntekijöiden kotikuntiin. Suomessa vallitsevan kaivosbuumin takia syntyy kaivoksia kuin sieniä sateella ja puhutaan jo osaavasta työvoimapulasta. Suomalaisten kaivosmiesten/naisten uhkakuvana onkin jo, että palkkoja aletaan polkemaan ulkomailta otetulla halpatyövoimalla. Lapin puhtaan luonnon, vesistöjen ja vanhan porokulttuurin sekä luontaiselinkeinojen jalkoihin polkeminen ovat liian suuri menetys Suomelle, kun asiota vain analysoidaan realistiselta hyöty/haitta pohjalta. Erilaiset mielipiteet ja arvot pitää saada tuoda esille ilman eri ammattiryhmien provosoivaa lokaamista.