PUOLUEISTA RIIPPUMATON PERUSTUSLAKITUOMIOISTUIN

rmatti

/ #11 MMM toimii vastoin perustuslakia

16.10.2012 20:28

Perustulakituomioistuin olisi tärkeää saada pikaisesti perustetuksi. Esim. MMM:n harjoittama hirvipolitiikka hirvikolareineen ja ja metsätaimikkotuhoineen on tuottamuksellista ja siten perustuslain vastaista. Nytkin tälle syksylle MMM sekä Suomen Riistakeskus leikkasi hirvien pyyntilupia 1/3 edellisestä vuodesta ilman järkeviä perusteita.

Hirvien pyyntilupajärjestelmästä luopuminen voisi olla ratkaisu asiaan, kun luotaisiin ensin hirvien metsästykseen toimivat metsästyssäädökset. Esim. hirvikolarissa autonsa lunastuskuntoon saanut autoilija ei saa autostaan mitään korvausta, jos häneltä puuttuu laajennettu liikennevakuutus.

Myös metsätaimikkonsa hirvituhossa menettänyt metsänomistaja joutuu hoitamaan hirvivahinkovaroin uudelleen perustetun taimikkonsa jälkihoitotyöt heinimisineen ja taimikonhoitotöineen kokonaan omilla varoillaan.

Vuosittain hivuttamalla syntyneet hirvivahingot jäävät yleensä metsänomistajalta ilmoittamatta arvioitaviksi ja siten kokonaan omaksi vahingoksi. Siinäkään tapauksessa omaisuus ei ole ollut perustuslain turvaama.