Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Vieras

/ #30 Re: Re: Järki käteen

29.10.2012 17:20

#21: Jukka Finni - Re: Järki käteen

Kommentoi adressia

* <p class="quote"><a href="/keskustelu/41029#21">#21: Jukka Finni - Re: Järki käteen</a> </p> <p> Väite, ettei ole tutkimuksia turvetuotantoalueiden päästöistä ei pidä paikkaansa, akkreditoitujen laboratorioiden raportteja on tuhansia sivuja yli 10 vuoden ajalta. Löytyy esim Vapon sivuilta ja ne saa kaikista laoratorioista, jos viitsii kysyä. Eu:n kalavesidirektiivin mukaan hyvä kalavesi on alle 25 mg/l, tutkittu keskiarvo turvetuotannosta on 4,4 mg/l. Humus, COD vaihtelee suuresti, 2 mg/l ylöspäin, esim. suojellulta Torronsuolta on mitattu 90 mg/l, sinne pitäisi kai laittaa kemikalointi,ettei Tammelan Pyhäjärvi pilaannu. Väite, että tulvat menevät vesiensuojelurakenteiden yli perustuu tietämättömyyteen, kaikilla soilla on virtausta hidastavat rakenteet, joilla vesi varatoidaan ojiin ja tarvittaessa myös kentille, joista se hallitusti tulee suojarakenteiden kautta pois, sortumia sattuu harvoin. Näistä väitteistä vaikutuksista olisi kirjoittajien esitettävä  myös numerofaktaa eikä vain tyyliin "kaikkihan sen tietävät, että"...</p>