Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Luonnon ja suomiruuan puolesta

/ #48 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.10.2012 10:25

#46: Jari S - Re: Re: Re: Re: Re:

Se kiihdyttää hiilen kulkua yläilmoihin. Kuntoonpanovaiheen aikana vaikutus on todella suuri, samoin koko nostoajan. "Suo kasvaa turpeen vähentämisen jälkeen todella nopeasti". Ei taida kasvaa, kun suopohja otetaan muuhun käyttöön.
Vapokin myy suopohjiaan maatalouskäyttöön, ei niitä palauteta suolonnoksi kuin pieni osa. Tämä harha soiden palautumisesta suoksi on hämmästyttävästi vallala, vaikka totuus on toinen. Metsittämisessä ei myöskään turvekerrokset kasva, kun ojat on pidettävä auki jotta puut kasvavat. Jäljelle jäänyt turvekerros jatkaa hajoamistaan.

Soiden raiskaus liäsä tulvariskejä. Ilman laskelmissa käytettyjä lähtöarvoja ei laskelmien tuloksista voi edes keskustellea, sillä suoksi luetaan myös turvekankaat, ja jos ne ovat laskelmissa mukan, ei todellisuus ole ihan kuvatun kaltainen. Laskeppa huviksesi kuinka paljon suot pidättävät vettä. Makeaa vettä on maapallon vesivarannoista 1,2 %. Suot ovat tärkeitä veden puskurivarastoja.