Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Urkki-fani

/ #79 -57

01.11.2012 19:46

"Täällähän ne Suomen lyhytnäköiset tietämättömät hölmöt vuodattaa. Onnea vaan turveNUIJAT, tulette sitä tarvitsemaan."

Voivoi, en kai pahoittanut kommentillani sinun mieltä.. :) Kirjoituksessani oli totta joka sana. Jos turvetuottajaa tai jotakin muuta alkutuottajaa aletaan sanomaan lyhytnäköiseksi saatat jäädä äkkiä kuuntelijan osaan. Kun mitä tahansa isompaa hanketta (esimerkkinä turvetuotantoalue, uusi navetta, tuotantokoneet... yms) aletaan suunnittelemaan ja toteuttamaan puhutaan huomattavista summista, miljoonan euron molemmin puolin. Isommista kuin se käytetyn sähköauton hankintahinta joita näkee ohitettaessa silloin tällöin tien tukkona, yleensä vieläpä perjantai-iltaisin matkalla maaseudulle. Tänne jossa tehdään asioita aina väärin: on pölyä, melua, hajuja, liikettä, sameaa vettä, tulvia. Muuten, eikö näitä ilmiöitä ole siellä kaupungissakin?
Investointien on tarkoitus antaa työtä ja toimeentuloa keskimäärin yli 20 vuotta ja yleensä hankintoja rahoitetaan osaksi velkarahallakin. On toki keskuudessamme hyvin menestyneitäkin pitkän linjan yrittäjiä joiden tämmöiseen järjestelyyn ei tarvitse aina turvautua. Turvetuottajien ja maanviljelijöiden eläminen ei ole siis kädestä suuhun eikä riskinottokyky rajoitu hedelmäpelin euron voiton tuplaukseen tai lauantaina Loton ylimääräisen rivin ruksaukseen. Pelissä on yleensä AINA koko perheen toimeentulo, ei sen vähempää. Pitkälle tulevaisuuteen.
Tietoa tarvitaan alkutuotannossakin uhanalaisten sammakoiden tunnistamista enemmän, muuten ei yrityselämä toimi puolta vuotta pidempään. Sen olen huomannut että mitä lähempänä luontoa leipänsä ansaitsee, sitä nöyrempi ja kunnioittavampi LUONTOA kohtaan on.
Koskaan kun ei tiedä tulevasta, säät vaihtelee ja sadot sen myötä.
Mutta älä meistä kanna huolta huolta, Toveri -57. Tiedän että Sinulle voi tulla nälkä ja vilu poikkeustilanteessa meitä turveNUIJIA/alkutuottajia aikaisemmin!