Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Rapatassu

/ #80 Rapatassu

01.11.2012 21:06

Niin ne äidinkieli virheet. Varmasti johtuu hyvin pitkälle siitä ettemme tee sitä ammatiksi.

Voit tulla kokeilemaan ojan ajoa kairalla. Otetaan pieni veikka kumpi ajaa suorempaa ojaa.

Saat vielä ite linjata ne ojat mitä ajat.

Kyllä meidän Suomalaisten asiat vois olla niinkin että puhuisimme Venäjää. Iso kiitos siitä kuuluu meidän sotaveteraaneille että puhumme kuitenki jollain tapaa Suomea. Iso isäni on sodan käynyt sankari ja on ihan huippa hauska iso isä. Ainut vaan että iso isän kuulo on mennyt. Haavottui kun oli korjaamassa sähkölinjaa tolpan päässä ja Venäläiset keskitti kranaatti tulituksen ihan vieraan. Sen jälkeen on korvissa soinut. Ampulanssinki kyytiä hän on saanut ja kun sitä meni sairaalaan katsomaan niin ensimmäiset kysymykset sillä oli että onko turvetta noussu? Eikä hän ymmärrä sitä että uusia ympäristö lupia ei tule kun joku perhonen, hämähäkki tai viitasammakko asuu turve suolla ja hommat on sen jäissä. Eikä sitä ymmärrä kyllä moni muukaan.

Ei meidän sotaveteraanit sen takia kotimaata puollustanut että hämähäkkien olis hyvä olla. Kyllä ne taisteli kotimaan puolesta. Ei tarvi ihmetellä miksi puolustus voimat lakkautetaan. Esim Kauhavan lentosotakoulu. Miksi liikkuva poliisi lopetetaan. Siihen on hyvin selvä syy. Ei ole valtion kassa kunnossa. Joka päivä saa lukea lehdistä kuinka siellä ja täällä on YT neuvottelut päällä. Sieltä meni 50 työpaikkaa ja täälltä meni 200 paikkaa. Ja vielä ihmetellään kun hoito alalle tulee ulkomaalisia töihin. Olis se kivaa saada eläke päivillä kotimasta hoitoa. Vai hoitaako meitä perhoset ja hämähäkit? En tiedä meniskö oma pää niin sekaisin 14 000 euron kuukausi palkalla että perhoset hämähäkkien rinnalla tuntuis niin hyviltä että olisin kaikkea kannattavaa bisnestä vastaan. Ei tarvi kun talous sanomien sivuilta käydä lukemassa protesti listaa niin jo kaikki tajuaa ettei ole Suomen kansalla ole raha asiat kunnossa, niin miten sitte valtiolla olis raha kirstussa vääntöä, sukan varresta puhumattakaan. Eniten taitaa olla maksu vaikeuksia verojen kanssa. Eläke ikää ollaan nostamassa ettei vaan tarvi valtion maksaa eläkettä. Eikä meillä tällä menolla ole kellään eläkettä. Oman maan energiat käyttöön ja oltais ylpeitä siitä mitä meillä on. Turpeet pois ja nopeasti kasvavaa energia pajua tilalle. Tai sitte metsää tilalle? Vai olisko parempi tehdä siihen uusi järvi? Vai otetaanko ne viljelys käyttöön? Olis viljaakin myyntiin asti ulkomaille. Ja pumppaamot jätetään paikalleen millä voidaan säännöstellä pellon pinnan kosteutta sää olojen puitteissa. Vaihto ehtoja kyllä on tarjolla, kun vaan saatais lupa ne hyödyntää. Kaikki jotka ottaa leivän moottorikoneilla turpeesta tai maataloudesta on kovia kansalaisia. Turpeen kanssa ajetaan usein auringon kanssa kilpaa. Siinä on samassa paketissä työ, harrastus, vaimo ja kesämökki. Maatalouden tuottajat arvoon. 365 päivää vuodessa aamua iltaa, ei pyhää ei lomaa. Moni maatalous yrittäjä on sanonut että kun sen lomittajan saa siksi aikaa kun on se loma niin sen jälkeiset seuraukset koti puolessa on kalliimpia kuin se loma. Ei meidän tarvi kitistä että muumi limsa 1.5 litran pulloihin.

ps. minne ne dinosaurukset ja mammutit hävis?