Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Urkki-fani

/ #93

02.11.2012 18:59

Turvemaamies, olen samaa mieltä mitä jo vastasitkin vihreälle (yli?)viisaalle vieraallemme.
Kuka luonnosta leipänsä hankkii, se myös kunnioittaa sitä. Kukaan ei tahallaan alkutuottajista turmele luontoa koska elanto on siitä kiinni. Mauton vitsi tässä jutussa oli mielestäni se, että joku luulee tietävänsä nämä haja-asutusalueen elinkeino- ja ympäristöasiat kaupungista meitä täällä asuvia paremmin. On varmasti sinulle helpottavaa todeta, ettet pääse palelemaan.
Sähköä saa töpselistä, kuten eräs nuori naiskansanedustajamme on osuvasti tokaissut.
Kuitenkin reilut miljoona ihmistä asuu Suomessa kaukolämmön piirissä josta huomattava osa tuotetaan kotimaisella turpeella. Pääkaupunkimme Helsinki tuottaa lämpönsä kivihiilellä. Edistääkö se kotimaista työllisyyttä? Olen minäkin joutunut käyttämään aivojani sen verran, että olen saanut aikaiseksi muutakin kuin syödystä leivästä lämpimän kakan. Velkaisena koneen kanssa aloitin. Samalla tiellä olen vieläkin, velkaa on vain onneksi nyt vähemmän ja omaa maapinta-alaa enemmän. Varmasti saat leipäsi helpommalla mitä tällä alalla. Se on sinun etusi. Ajattelutyössä ei tarvitse vaihtaa työvaatteita läheskään niin usein likaantumisen vuoksi mitä me teemme.
Eikä pääse tulemaan vahingossakaan hiki.
Jos esimerkiksi pörssi romahtaa, minä taas nukun sitten paremmin. Kullassa ja maassa (myös suossa) arvo säilyy. Tasaisesti. Se on minun etuni.
Turpeenpoltto ei vie maanviljelykseltä peltopinta-alaa jos kasvatettaisiin esimerkiksi energiakasveja poltettavaksi. Jälkikäyttöön siirtyvät tasaiset suopohjat ovat helposti muokattavissa pelloksi.
Globaali kasvava väestö tarvitsee vuosittain enemmän ruokaa. Puhtaista raaka-aineista valmistetut elintarvikkeet ovat kysyttyä niin idässä kuin etelässäkin. Turpeenpoltto ei myöskään kilpaile metsäteollisuuden kanssa (ainespuuta siirtyisi energiapuuksi) koska siitä ei pysty tekemään paperia. Turpeella on yllättävän monta käyttötarkoitusta kuten edellisissä kannanotoissa on todettu. Vaikka dieseliä jos sitäkin ei tyrmättäisi alkuunsa. Energiaa kuluu maapallolla vuorokaudessa PALJON. Vuoden päästä sitä on vähemmän, viiden vuoden päästä viisi kertaa vähemmän.
Olisi kansallinen tyhmyys ja häpeä jos tässä asiassa noin 8% ihmisistä saisi määrätä kaikkien suomalaisten tavan suhtautua vuosi vuodelta arvokkaammaksi käypään raaka-aineeseen eli turpeeseen.