Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

vieras(tava)
Vieras

/ #170 Re: Suomen luonnon, kotimaisen työn, energian ja ruuan puolesta.

08.11.2012 15:34

#169: Entinen nuori - Suomen luonnon, kotimaisen työn, energian ja ruuan puolesta.

"Suomen nykyinen laitoskanta on suunniteltu ja rakennettu valtaosin turpeen polttamisen varaan."

Kirjoituksesi monien harhojen joukosta voi poimia edellisen lauseen täytenä totena. Turvelaitosten suunnitteluun on vahvalla panoksellaan osallistunut Suomen valtion pääomistama Vapo Oy (pitkälle valtion tuella toimien) ja jälki on sen mukaista. Uusiutuvien polttoaineiden osuus näissä Vapon ohjaamissa laitohankkeissa onkin jäänyt selkeästi turvetta pienemmiksi ja sehän on Vapon tarkoituskin. Kuvaavana esimerkkinä vaikkapa suuri Jyväskylän Keljonlahden voimala ; 70 % turvetta ja 30% uusiutuvia polttoaineita, lähinnä puuta. Vapon "esipuheiden"  mukaan polttoainesuhteen piti olla päinvastainen, mutta toisin kävi, kun "pukki oli kaalimaan vartijana".

Tosin turpeen varaan perustetut laitokset ovat osoitus tarkoitushakuisesta turve-ylikapasiteetin rakentamisesta; mukana on turveteollisuuden tietoinen "strateginen kuvio" joka tarkoittaa sitä, että turpeen varaan ylikapasiteettia rakentamalla voidaan "edesauttaa" ympäristölupaprosessien etenemistä aluehallintovirastoissa. Siis käytännössä painostaa lupaviranomaisia myöntämään turvelupia nopeutettuun tahtiin ympäristönsuojelusta tinkimällä, koska "turve ei muuten riitä jo rakennetuille turvevoimaloille".