RUDUS Lempäälän Sääksjärven kiviaineksen otto 2.vaihe

Vieras

/ #7 Kiitos vastauksesta Jaakko Pitkänen

19.01.2011 10:53

Päivän lehdessä olikin artikkeli, jossa kerrottiin kuntien ympäristöinstanssien käsittelevän parhaillaan asiaa ja laativan kannanottoa. Pirkkalan kunnan lausunnossa oli jälleen hankkeen keskeyttämistä ehdottava pointti. Hyvä!
Arviointiselostuksessa Lempäälän kunnan alueella kerrotaan olevan 11 kalliokiviaineksen ottolupaa, ottomäärä 5 710 000 k-m3. Samoille luvuille muilla Pirkanmaan kunnilla on matkaa. Missä näitä louhoksia sijaitsee? Onko aiemminkin tuotu lähes ihmisten pihapoluille?
Jotenkin tuntuisi, että Lempäälän sijainti kulkuyhteyksineen ja ihmismäärä ulottuvuuksineen kutsuisi muunkinlaista yrittäjyyttä, kuin tällaista luontoa ja elinympäristöä tuhoavaa tahoa. Sääksjärven Kannistontien varteen muodostuvalle teollisuusalueelle sopisivat hyvinkin esim käsityöläisten työtilat myyntipisteineen. Kesällä tapasin alueella henkilöitä, jotka etsivät verhoilutoimintaan soveltuvia tiloja myynnissä olevien kiinteistöjen joukosta. Pointtina oli juuri sijainti.
Kunnan profiili yrittäjäystävällisenä kuntana voisi painottua tälläiseen pehmeämpään arvomaailmaan. Jätettäisiin vihreät alueet pirunpeltoineen nautittaviksi ainakin siihen saakka kun kansalliset olemassa olevat suurhankkeet tulevat toteutettaviksi. Silloinhan sitä rikottua kiveä tarvitaan kansalliseen tarpeeseen, eikä Irlantilaisen pörssiyhtiön voiton tavoitteluun.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…