Ei suurluokkia Äänekoskelle!

Miika

/ #2 Re: Mikä on suurluokka?

15.11.2012 18:18

#1: Heidi - Mikä on suurluokka?

Opettajan hallittavissa oleva luokkakoko on karkeasti arvioituna reilusti alle 30. Mitä vähemmän oppilaita, sitä enemmän aikaa opettajalla on per oppilas. Jos luokkakoko ylittää 30, on jokaisella pikkupuuhailijalla aikaa enemmän omaan toimintaansa, koska opettaja ei yksinkertaisesti kykene valvomaan kaikkia yhtäaikaisesti. Pahiten alakynteen jäävät kuitenkin erityishuomiota vaativat, eli esimerkiksi add- tai oppimishäiriöiset oppilaat. Jos oppilaita on esimerkiksi 40, tilanne on opettajan kannalta todella toivoton. Ja opettajat/kouluhenkilökunta ovat hyvin pitkälti valikoituneet työhönsä, jolloin he eivät kykene sivuuttamaan ongelmia olankohautuksella, vaan esimerkiksi luokan hiljaisen ja ujon lapsen aivan liian vähälle jäänyt huomio alkaa kummittelemaan unissa ja aiheuttaa myös suurta stressiä, sillä opettajalla on suuri vastuu tarjota oppilaalle täydet edellytykset selviytyä ja menestyä elämässä. Kun oppilasmäärä on kohtuullinen, opettaja pystyy jakamaan huomionsa tasapuolisesti jokaista kohti. Usein esimerkiksi ns. häirikköoppilaat ovat todellisuudessa vain huomiota ja tukiopetusta vailla, jonka he sitten kompensoivat käyttäytymällä typerästi, koska se on keino saavuttaa opettajan välitön huomio.
Keskimääräinen oppilasmäärä luokkaa kohden kasvaa jatkuvasti. (Jos siis tarkoitit "normaalilla" sitä.) Suurluokkien koko saattaa ryöstäytyä täysin käsistä jo lähivuosien aikana. Nyt puhuttavissa suurluokissa 40 oppilasta ei ole vielä mikään ihme. Jos sama kehitys jatkuu, voi luokkakoot nousta aivan uusille kymmenille, jolloin tilanne opettajan kannalta on yksinkertaisesti mahdoton. Ja painotan, että opettajat eivät ole tässä se osapuoli, joka eniten kärsii, vaan LAPSET. Opettajat tekevät työtään lasten vuoksi ja jokaisella lapsella tulisi olla TÄYSI OIKEUS TASAPUOLISEEN OPETUKSEEN. Tämä kuitenkin menee yhä vaikeammaksi ja vaikeammaksi, kun resursseja karsitaan myös Äänekoskella opetuksesta liki kusipäiseen malliin (vai mitä olette mieltä ns. sijaiskiellosta?) ja luokkakoot räjähtävät käsiin.