Reilun kaupat banaanit takaisin Siwaan

/ #12 Reilun kaupan ainutlaatuisuus: hyödyt tuottajille

21.01.2011 11:19

Hei,
ehkä Rainforest Alliancen edustajat itse haluavat vastata kysymykseen omasta sertifioinnistaan?

Merkittävin ero Reilun kaupan ja muiden eettisten merkkien välillä on se, että Reilun kaupan merkkiin liittyy tuottajalle maksettava takuuhinta. Jos tuotteen maailmanmarkkinahinta on takuuhintaa korkeampi, seurataan tätä korkeampaa hintaa, ja sen päälle maksetaan yhteisön hyväksi tarkoitettua Reilun kaupan lisää.

Takuuhinnat ovat julkisia http://www.fairtrade.net/793.html. Kuluttaja voi aina Reilun kaupan tuotteita ostaessaan luottaa siihen, että tuottajat ovat saaneet tuotteistaan korvauksen, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset. Nyt kun Siwoissa siirrytään ei-reiluihin banaaneihin, tulee miettineeksi, kuinka paljon banaanintuottajat saavat täällä huomattavasti halvemmalla myytävästä banaanista? Elääkö sillä tulolla, elättääkö perheensä?

Reilun kaupan kriteereihin kuuluu myös kattavat ympäristökriteerit, joista voi lukea täältä http://www.reilukauppa.fi/index.php?274. Parhaisiin tuloksiin päästään yhdistämällä useita erilaisia toimenpiteitä, kuten vuoroviljely, viljelytekniikat, viljelykasvien valinnat, lannoitteiden ja torjunta-aineiden varovainen käyttö. Nämä kaikki on huomioitu Reilun kaupan tuotannossa.

Reilu kauppa on ainutlaatuinen myös siksi, että suurin osa Reilun kaupan järjestelmään kuuluvista tuottajista on perhetuottajia. Koko Reilun kaupan tarkoitus on tukea kehitysmaiden pienviljelijöiden yrittäjyyttä ja helpottaa pienviljelijöiden pääsyä itsenäisinä toimijoina mukaan kansainväliseen kaupankäyntiin.

Tutkimusten mukaan Reilun kaupan tuottajien mielestä tärkein asia Reilussa kaupassa on takuuhinta. Sen myötä heillä on mahdollisuus elättää itsensä omalla työllään ja ylläpitää myös ympäristöä vähemmän kuluttavaa tuotantoa.

Pirjo Virtaintorppa
Reilun kaupan edistämisyhdistys