Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!

Ilkka Hjerppe

/ #11 Nimimerkin PiuPau kommenttiin liittyen

02.12.2012 00:25

Kansansivistys ei siis ole mitään sisäsiittoisuutta, vaan kansaista (folkelig) kulttuuritietoisuutta, joka ei rajoitu vain yhden kylän, heimon tai kansan itsetietoisuuden korostukseksi, vaan se tuo esiin ihmisen kyvyn elää vuorovaikutuksessa ja sopusoinnussa toisten kanssa oman identiteettinsä säilyttäen.
Grundtvig ymmärsi ihmisen historialliseksi olioksi, joka kuuluu tiettyyn aikaan ja paikkaan, joka määrää hänen tietoisuutensa ja elämänehtojensa rajat. (Marjomäki 1984, 61) Siten ihmisen kehitys yksilönä ja yhteisön jäsenenä on sidoksissa hänen äidinkieleensä ja kulttuuriinsa. Identiteetti syntyy yhteisen kielen ja jaetun kokemuksen (historia) kautta, jolloin olemisen perusta on se yhteisö, jossa kieli ja kokemukset syntyvät.
Kansainen sivistys on aktiivisen suhteen ottamista elämään jota elää, omaan lähiyhteisöön ja kaukoasioihin, joiden kautta syntyy uutta ymmärrystä ja uudistuvaa kulttuuria.
Katso myös: Folkeligt skal alt nu være