Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!

Salme Tanskanen

/ #21 EI MUUTEN TAPETA ORIVEDEN OPISTOA!

03.12.2012 12:25

KUKA on keksinyt tällaisen idean, että Oriveden Opisto lopetettaisiin? Takana ei takuulla ole kulttuuria ymmärtäviä ehdottajia! Joku muu ala olisi varmaan oikeampi näin lahjakkaille.Tehkää Tampereelle ihan omat investoinnit tarvitsemiinne laitoksiin.
Kun Hosion aikaan aloitin Oriveden Opiston kursseilla, tunsin löytäneeni juuri oikean paikan: ihanalla maaseudulla inhimillisen henkisen kodin, josta monet, elämääni rikastuttaneet, korvaamattomat elämykset kantavat vieläkin. Myöhemmin se oli myös auskultointipaikkanani pätevöityessäni eteenpäin. Tälläkin vuosituhannella olen Oriveden legendaarista opistoa tarvinnut.
Monilta kirjoitus-,musiikki- ja taidekursseilta mieleen nousevia nimiä ovat mm. samalla kurssilla kanssani opiskelleet Sirkka Turkka ja Laila Hietamies, opettajistosta Eila Pennanen, Tommi Taberman, Mikko Kilpi, Risto Ahti, Kaari Utrio ja Kai Linnilä, (joiden seurustelun oletimme alkaneen siellä), Harald Andersen, Taneli ja Ilkka Kuusisto, Ahti ja poika Sonninen, Leif Segerstam, Unkarista suomalaistunut akvarellisti Nandor Mikola, jne.
Ehdoton edellytys kaikkeen siellä koettuun on PAIKKA, LUONTO, Siellä lammenrantaistunnot, puunvarjoluennot, aikaiset aamukävelyt avojaloin kasteruohossa auringon noustessa, tai ymmärtävän silmäparin kohtaaminen sanattomassa iltahämyssä eivät olisi rikastuttamassa
kurssilaisten elämää, jos opisto sijaitsisi kaupungin pakokaasupieruissa, tekniikan louskutuksessa, keinotekoisessa äänimaaimassa. Sellaisestahan me - joita liika konemelu ahdistaa - juuri pakenemmkin kaltaistemme seuraan, luonnon ja henkisen kulttuurin ruokittaviksi.
Ei kaupunkiopistoon olisi lähdettykään.
Perustettakoon opiston siirtämistä suunnitteleville heidän osaamis- ja harrastusaluetaan vastaava opisto! Uskon, että jos he rakastavat omaa lahjakkuusaluettaan yhtä intensiivisesti kuin me vastaanpanijat meille välttämätöntä,he osaavat ja pystyvät kyllä järjestämään rahoituksen omille tarpeellisille tarkoitusperilleen tappamatta historiallista ORIVEDEN OPISTOA. Toivon, että meidän viestimme tavoittaisivat myöskin sellaisia, jotka ymmärtävät meidän kaltaistemme hyvinvointia. Meitäkin syntyy tulevaisuuden Suomeen joka päivä. Menestystä teille toisinajatteliville päättäjille omalla alallanne, mutta ei meidän vastaanpanijoiden kustannuksella!