Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Turveheikki

/ #414 Energiahuollosta

04.12.2012 22:12

Muutama sananen Suomen sähköhuollosta.

Suomen sähkötasetta voi seurata reaaliaikaisesti kantaverkkoyhtiön verkkopalvelusta:

Tätä kirjoittaessa Suomen sähkönkulutus oli 12568MW. Suomessa tuotettiin kirjoitushetkellä 10059MW teholla sähköä. Tuontisähköä on siis 2509MW. Tästä tuontisähköstä venäläistä oli hetki sitten 960MW.

Jos kotoisasti verrataan niin sähköä tuodaan reilun viiden Loviisan ydinvoimalayksikön edestä (yksikön nettosähköteho 488MW). Venäjältä tuotiin parin Loviisan ydinvoimalayksikön teholla sähköä (Loviisassa kaksi yksikköä, eli Loviisan koko sähkötehon verran).

Venäjältä sähkö tulee käsittääkseni (en pysty todistamaan väitettäni oikeaksi, on käsitykseni) pääosin Sosnovyi Borin ydinvoimalasta Suomenlahden vastarannalta. Sosnovyi Borissa on 4 ydinvoimalayksikköä, joista tosin yksi tänä kesänä suljettiin toivottavasti lopullisesti vakavien teknisten ongelmien vuoksi. Nämä 4 yksikköä ovat grafiittihidasteisia reaktoreita, jotka ovat perustaltaan aika ikäviä: epävakaita tietyillä tehoalueilla, muutamassa tapauksessa itse itseään suurempaan tehoon ruokkivia laitoksia. Ovat siis samanlaisia kuin mikä Tshernobylissä 1986 räjäytettiin. Wikipediatietojen mukana Sosnovyi Borin sähköstä 25% tuodaan Suomeen. Nuo 4 yksikköä ovat kukin sähkötehoiltaan 1000MW, eli yhteensä 4000MW. Lyhyelläkin matematiikalla päästään siihen, että 1000MW teholla tuotaisiin Suomeen. Voisi antaa tukea väitteelleni että pääosa Suomeen tuodusta sähköstä on juuri noista myllyistä.

Mainitussa Sosnovyi Borin historiassa esiintyy lukuisia vaaratilanteita. Vakavimmat mainitakseni kahden reaktoriytimen osittainen sulaminen. Jos pitää wikipediaa asianmukaisena lähteenä, täältä lisää:

Tässä hieman arkirealismia. Suomi tuo tolkuttomasti sähköä rajojensa ulkopuolelta. Paljon siitä tuodaan venäläisestä ydinvoimalasta, joka on ikään kuin aikapommi jos sen annetaan vielä pitkään käydä (2018 nykyiset luvat). Tällainen terveellinen venäläinen tuontisähkö hyväksytään Suomessa mukisematta, mutta kotimaisesta turvetta sitten vihataankin.