Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!

Vesa Seppänen

/ #37

06.12.2012 17:43

Olipa pläjäys päin suomalaisen kulttuurin naamaa YLE:n alueuutisissa 30.11.12: Oriveden Opisto siirtymässä Tampereelle! Hankkeen ajajat – keitä lienevätkään – eivät tiedä, ettei valtakunnallinen kansanvalistaja Oriveden Opisto ole toimiva missään muualla kuin Orivedellä. Mutta sen ymmärtäminen vaatisikin Opiston hengen tuntemista. Sen ovat tähän päivään saakka tunteneet kymmenet tuhannet ”Oriveden hengen” kokeneet.
Tarvitsisi tarkastella sitä kansallista valistustyötä, jossa Oriveden Opisto on viime vuosikymmenet ollut valtakunnassa arvostettu edelläkävijä. Missä on aloitettu valtakunnallinen kuoronjohtaja- ja laulajakoulutus? Klemetti-Opistossa, jossa on syntynyt maan arvostetuin; Lappeenrannan laulukilpailu. Opisto aloitti valtakunnan ensimmäiset kuvataide- ja kirjoittajakurssit. Opisto aloitti Suomessa pitkän linjan kirjoittajakoulutuksen: Oriveden Opiston kirjoittajalukion. Opiston ja YLE:n kielikurssit tunnettiin ympäri Suomen.
Edellä on pikavilkaisu Opiston valtakunnalliseen kansanvalistustyöhön. Yhtä suppeasti voi todeta, että Suomen eturivin muusikoista, kuvataiteilijoista ja nuorista kirjailijoista valtaosa on ponkaissut uralleen Oriveden Opisto tai sen kurssien kautta.
Suomen kansanvalistuksen historiasta tuskin löytyy toista yhtä merkittävää yksityistä sivistyslaitosta kuin Oriveden Opisto. Eikä sen merkitys ole kikkailua vaan vuosikymmenten tietoista työtä. Merkityksen ja aseman luominen kestää vuosikymmeniä, sen hävittäminen onnistuu silmänräpäyksessä. Eivät merkitystä luo seinät tai rakennukset. Merkitys tulee kokonaisuudesta, yhteisöllisyydestä ja miljööstä, sanoin kuvaamattomasta Oriveden Opiston hengestä. Olisi paikallaan, että KVS:n toimijat selvittäisivät itselleen, miten Opisto, KVS ja Oriveden kaupunki ovat yhteisvoimin selvittäneet todellisia puukko kurkulla-tilanteita. Monessa niistä Opisto sanamukaisesti nousi tuhkasta Fenix linnun lailla.
Opiston opiskelija, työntekijä, kaupungin virkamies ja orivesiläinen lähes kuuden vuosikymmenen ajalta.