RUDUS Lempäälän Sääksjärven kiviaineksen otto 2.vaihe

Vieras

/ #22 Alue rauhoitettava useaksi vuodeksi eteenpäin

24.01.2011 21:49

Suosittelen lämpimästi lukemaan kokonaan, jos ei lue loppuun, niin lopputulos voi olla katastrofaalinen:

ELY:lle lähetetyt palautteet selvityksestä julkisiksi

• Kuulin radiosta, että Pirkanmaan turismi haluaisi saada houkuteltua entistä enemmän Venäläisiä turisteja tänne(venäläiset, jotka lomailevat Suomessa kuluttavat paljon rahaa ja käyttävät erilaisia palveluita, myös virkistys). Venäläiset ovat myös innokkaita kalastajia ja sekä tykkäävät liikkua paljon Suomen luonnossa.
Lempäälässä ja Tampereella on heille hyvät ostosten teko mahdollisuudet, tarvitseeko heidän lähteä erikseen luontoon liikkumaan Lappiin yms. vai pidettäisiinkö heidät täällä Pirkanmaalla edistämään Pirkanmaalaista elinkeinoa. Myös muut ulkomailta tulevat luonnossa liikkuvat turistit.
Jos tuo suosittu ympäristö nyt tuhotaan lopullisesti todella lyhytnäköisesti, niin se on silloin menetetty lopullisesti. Suunniteltu urakkahan olisi 30v., niin sinä aikana ehtii jo monta turistia kääntymään lopullisesti muualle.

• Enemmän pitäisi miettiä ja kannustaa korjausrakentamiseen eikä uusien rakentamiseen sekä kaavoittaa tulevia rakennusalueita sellaisille alueille, ettei maa-ainesta joudu ottamaan asunto-alueen vierestä tai virkistysalueen tuhoamis mielessä lopullisesti. Kaukonäköisyyttä niihin kaavoituksiin. Kaavoitukset myös niin, että niitä ei rakenneta pehmeälle maaperälle.
Vai pitääkö ihmisten muuttaa aina vain muualle tai lähteä pitkän matkan päähän virkistäytymään(onko se silloin enää virkistäytymistä), jopa ”jokapäiväisesti” eränkävijöitä, kalastajia, marjastajia ja sienestäjiä sekä muita virkistäytyjiä liikkuu alueella runsaasti?
Määrä on vain kasvamaan päin koko ajan.
On puhuttu paljon työssä jaksamisesta, kuinka huonosti vuorotyöläiset nukkuisivat sekä muuten ihmiset rauhoittuvat töistä päästessään ja koska joutuisivat lähtemään pitkän työpäivän jälkeen muualle luontoon virkistäytymään arjen murheista ja stressistä.
Rahan ei pidä säädellä kaikkea, koska jossain vaiheessa joudutaan kuitenkin menemään louhimaan alueilta, jotka ovat asutuksesta kaukana ja kalliiksi sekin tulee silloin.
Ympäristöhaittojen väheneminen lyhyiden kuljetusmatkojen selityksenä Ruduksella, koska vielä suurempaa ympäristö yms. haittaa louhoksesta tulee. Surkeita selityksiä Ruduksella, eikö tuon tasoinen yritys parempaan pysty, no minäpä pystyn ;).
Joten eikö nyt mennä pikkasen väärässä järjestyksessä.

• Raskas ja runsas liikenteinen, jopa molemminpuolinen kuorma-auto liikenne tuo paljon turvallisuusriskejä alueelle(jokainen MENETETTY TAI LOUKKANTUNUT HENKI, joka jää niiden kuorma-autojen alle jää kuolemaanne saakka teidän harteillenne ja teidän

päätösten aikaan saantia, ei ehkä tunnu nyt siltä, mutta vanhainkodissa on sitten aikaa muistella mitä virheitä tuli nuorempana tehtyä, jos louhos tulee alueelle.

• Astmaiset, huonohenkiset joutuvat muuttamaan muualle ja eihän pöly tee hyvää kenenkään terveydelle.

• Irtokiviä ja maata tulee tulee tippumaan tielle jatkuvasti kuorma-autojen kyydistä

• Arseeni ja muut vaaralliset räjäytyksissä sekä muiden töiden ja kuljetusten ohessa vapautuvat ainesosat pääsevät vapaasti liikkumaan sadevesien yms. mukana läheisiin vesistöihin, joita käytetään uimiseen, kalastukseen ja eräliikkumisessa jopa keitin ja juomavetenä. Jos olette koskaan kuulleet arseenin erittäin tuhoisista vaikutuksista maailmalla.

• Kuinka paljon 70 hehtaarin alueella liikkuva eläimistö kärsisi melusta, eläimet eivät voi enää käyttää ravinnokseen pölyn ja muiden vaarallisten aineiden saastuttamaa kasvistoa ja juomavesiä, alueella harrastetaan paljon myös metsästystä, jotta ei syntyisi niitä kuolonkolareita.
• Kun suuri hirvi ja muu eläinkanta lähtee liikkeelle, koska alueella eivät voi enää elää rauhanomaista elämää, niin JOKAINEN hirvikolari on teidän aikaan saannoksianne, jopa kuolonkolari, jossa menetetään ihmishenkiä.

• Räjäytyksistä, kallioporaamisesta ja aiheutuvasta massiivisesta liikenteestä johtuva melu tulee suoraan takaisin asuinalueelle, koska Vuoresvuori paiskaa sen takaisin eli menkää itse tynnyriin vähäksi aikaa, niin tulen paukuttelemaan vasaralla kylkeen, kuinka kauan kestää, kun haluatte ulos.

• Alueella asuu paljon lapsiperheitä: kuinka paljon lasten jokapäiväinen liikkuminen vaarantuu ja elämä sekä koulunkäynti heikkenee. Lapset eivät osaa varoa samanlailla kuin aikuinen isoa kuorma-autoa ja koska liikenne on todella suurta jo nytkin, niin millaista se olisi silloin. Kiireellinen kuorma-autoilija ei näe lapsia ja lapset eivät myöskään monesti liiku yhtä varovaisesti liikenteen seassa kuin aikuiset tai käytä ollenkaan jalkakäytäviä/pyöräteitä. Osasyy on silti teidän.

• Aiottu louhos on aivan liian lähellä asuinaluetta ja on maailmalta lukuisia tapauksia, kun räjäytys ei onnistukaan suunnitelmien mukaisesti ja varsinkaan, koska uutta suunnitelmaa ja tarkastusta ei tehdä juurikaan milloinkaan räjäytyksen jälkeen uudelleen. Tuhoisia vaikutuksia ja ikkunoiden sekä talojen perustusten särkymisiä, kuka maksaa? Myös henkisen ja fyysisen vaivan oikeuksiensa puolustamisessa sekä rikkoutuneiden ikkunoiden siivoamisen lattialta. Rudus ja vakuutusyhtiöt eivät sitä maksa ja vaikka maksaisivatkin, niin oikeusteitse haettu korvaus on kallis ja pitkä.

• Suuri osa alueen ihmisistä on ostanut uuden asuntonsa ja maksaa sitä vielä monta vuotta kallista lainarahaa maksaen, muuttanut kuka mistäkin syystä, suurin osa mahdollisesti mm. työn perässä tai ja ovat ostaneet sen moniksi vuosiksi eteenpäin haluten tehdä siitä myös jälkipolvilleen hyvän asuinalueen elää. Moni yritys Pirkanmaalla menettää hyvän työntekijän ja Pirkanmaa verotuloja, jos työntekijä joutuu vaihtamaan asuinkuntaa. Millaisia ihmisiä heistä muodostuu yhteiskuntaamme ja miten se vaikuttaa heidän jokapäiväisissä päätöksissään katkerina ihmisinä? Alueelle on muuttanut hyvin varakkaitakin asukkaita, halutaanko heistä eroon.
Varsinkin nyt, kun alueelle on tulossa koko ajan lisää taloja ja ollaan rakentamassa lisää, niin ei ole kauaskantoista ja katsanteista keneltäkään. Ostaako joku asuntoja vielä, kun kuulee mahdollisesta 30v. maanpäällisestä helvetistä.
Siltä osin vastatoimet on jo koko ajan päällä eli laajaa tiedoitusta tehty ihmisille kyseisestä Ruduksen hankkeesta, etteivät tee vielä ostopäätöksiä alueelta.

• Haitatko asukkaille, virkistäytyjä turisteille ja Suomeen, kun taas lyhytnäköiset pikavoitot ulkomaisillekin sijoittajille(myydään vain omaa elinaluettamme, mihinkäs sitten muutamme ja kuljemme virkistäytymään, kun kaikki on tuhottu emmekä voi alueella enää elää terveellisesti).

• Alueesta pitää tehdä luonnon ja eläintensuojelualue.

• TÄMÄ ON LUPAUS:, Jos Rudus ja Ely- keskus unohtaa kokonaan koko louhos projektin, niin lupaan aloittaa mittavan operaation maailmanlaajuisesti Ruduksen, ELY- keskuksen ja muiden mukana olevien instanssien ja tahojen maineen parantavana tekijänä, jotka osaavat säilyttää ihmisten elämän, eläinten elämän ja luonnon monimuotoisuuden hyvällä tasolla eikä tuhoten sitä.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…