Rädda Tallkottens Eftis!

Tuomas Anttila

/ #5 Förändringen beror på staden inte församlingen

14.12.2012 23:11

Enligt församlingsrådets föredragning som är offentlig beror förändringen på Helsingfors stads utbildningsverk som vill bli av med små serviceproducenter i stil med Petrus församling. Eftisverksamheten vill staden nu koncentrera till större aktörer, i detta fall Folkhälsan. Redan i dagsläget betalar staden ett underpris av den service som församlingen producerar i form av eftis, och när verksamheten då går på minus subventioneras den från församlingens allmänna skattemedel. Om ni som föräldrar och andra aktiva vill påverka uppmanar jag er att rikta adressen till utbildningsverket i stället och ta kontakt med tjänstemän och politiker där för att tala för högre kommunal ersättning för eftis och bevarandet av även mindre aktörer med i spelet. Eftis är enligt lagen en kommunal verksamhet och får inte ens vara nån egentlig introduktion till församlingen, bra och positivt om det ändå upplevs så men bara att alla vet vad som gäller. Saken är god och det lönar sig att kämpa, jag tänker i alla fall ta kontakt med beredande tjänstamannen i fråga, bara jag först får reda på vad han/hon heter på utbildningsverket.