Ei kalliopuhdistamoa Eestinkallion asuinalueelle

Espoo

/ #5 Maanpäälliset puhdistamovaihtoehdot

19.09.2007 16:26

Jätevedenpuhdistamon sijoituspaikkavertailussa on tapahtunut joukko kummallisuuksia:
1. Jo viime talvena (paljon ennen sijoituspaikkavertailun valmistumista) johtaja Louko ilmoitti Helsingin Sanomien mukaan julkisesti, että Friisinkallio on epätodennäköisin vaihtoehto.
2. Mossasvedjebergen, joka jo kertaalleen oli pudotettu vaihtoehtojen joukosta pois, otettiin yhtäkkiä takaisin tutkittavaksi vaihtoehdoksi. Tämä tehtiin siitä huolimatta, että arviointiryhmän mielestä Mossasvedjebergen on huonoin mahdollinen sijoituspaikka.
3. Friisinkallio tiputettiin äskettäin aivan vaivihkaa tutkittavien vaihtoehtojen joukosta pois.

Nämä tapahtumat eivät voi olla herättämättä epäilystä, että joku jossakin oli jo ennalta päättänyt pudottaa Friisinkallion pois ja että Mossasvedjebergen on vain näennäisvaihtoehto, jonka kaivaminen uudestaan esiin helpotti Friisinkallion poistamista vaihtoehtojen joukosta. Kaikki kunnia friisiläläisille tehokkaasta toiminnasta.

Ällistyttävintä on kuitenkin, että kaupungin virkamiehet ottavat itsestään selvänä tosiasiana sen, että puhdistamo pitää rakentaa nimenomaan kallion sisään. Miksei ole selvitetty yhtään ainoaa maanpäällistä vaihtoehtoa? Onko sellaisille sopivia kaukana asutuksesta olevia paikkoja olemassa? Millaisia olisivat rakentamiskustannukset?