Ambulanssin puolesta - Kaustinen

/ #9 Re: Hyvän asian puolesta

26.12.2012 16:43

#7: Johannes - Hyvän asian puolesta

Jos tuon ensihoitopalvelun taso korotuksen aikoo pelkästään Kaustislaisilla maksattaa niin sitten ollaan aika kovissa kustannuksissa... Hoitotason 24/7 yksikkö maksanee sen 600-700tuhatta vuositasolla. Toki valtuustossa on sopiva määrä ymmärtäviä päättäjiä, sinnehän me ollaan ne valittu. Toki kuulostavat perussuomalaiset ymmärtävän palveluiden säilyttämisen merkityksen selkeästi mutta nykyinen palvelutason ymmärtäminen ei taida olla hallinnassa. Ei se ensihoitopalveluiden tason nosto tapahdu "entiselle tasolleen" joka on ollut aikaisemmin 6tuntia päivässä, 5pvä:nä viikossa ja loppuaika viidentoista minuutin vapaamuotoisella varallaololla. Eli nykyisellään se yksikkö on 8-14:00 välittömässä lähtövalmiudessa ja sen jälkeen yksikkö on edellytetty lähtemään tehtävälle 15minuutin sisällä hälytyksen tulosta. Jos palvelunjärjestämismalliksi halutaan 24/7 se tarkoittaa 24:n tunnin välitöntä lähtövalmiutta. Tämän halusin siksi selventää, että tiedetään mikä on nykyinen palvelutaso ja mitä nyt vaaditaan.

Ps: Rohkenen epäillä, että kunnalla ole heittää tuota 600-700tuhatta vuositasolla lisää rahaa tiskiin, ja tämä ei edes kata kaluston hankinta kustannuksia... Hienoahan se olisi, mutten usko. Siksi mielestäni tuo 12/7 malli olisi jo parempi kompromissi vaikka 24/7 toki olisi kuntalaisten kannalta paras palvelunjärjestämismalli. Kaikki tsempit ja kannustukset tälle yksityishenkilölle joka asian puolesta tekee valitusta/taistelee samaan aikaan kun suurinosa kunnanisistä kumartaa kiurun setien syliin. Ja tosiaan ensihoidon palvelutason valmistelusta on vastannut KIURUN eli Keski-pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä eikä peruspalveluliikelaitos JYTA.

Tässä vielä linkkinä Ensihoitopalvelunpalvelutasopäätös niin saa siihen tutustua ken tahtoo: http://kokwww.kokkola.fi/dyn_kpshp/kokous/KOKOUS-537-6-Liite-1.PDF