Ambulanssin puolesta - Kaustinen

Johannes

/ #10 Nyt yhteistyötä kuntien päättäjien välille

26.12.2012 20:33

Kiitos edellisestä hyvästä vastauksesta. Se ja sen liite selvensi monella tavoin asiaa. Kunnat joutuvat hyvin tarkkaan miettimään mihin rahat riittävät ja mikä on tärkeysjärjestys yleensäkin.

Siitä olen oikeastaan surullinen, kun ajattelee tulevia aikoja, jolloin tarvitaan hyvää yhteistyötä kuntien päättäjien välille, että Kaustisen näkyvästi esillä olevat päättäjät ponnekkaasti ajavat vain Kaustisen asiaa ja unohtavat naapurien kanssa tehtävän yhteistyön voiman, uskoen tämän oman politiikan johtavan hyvään lopputulokseen. Esimerkiksi, jos tämä adressihanke olisi muotoiltu siten, että palveluihin halutaan parannusta Halsuan, Kaustisen ja Vetelin alueelle, ja jos parannusta olisi saatu, se olisi sitten voitu yhteisellä päätöksellä tarkoituksen mukaisesti kohdistaa esimerkiksi Kaustisen yksikköön. Jos asioita halutaan saada vietyä eteenpäin, poliitikolta vaaditaan hieman pelisilmää. Nimiä olisi tullut adressiin Halsualta ja Vetelistä, nyt halutaan ajaa Kaustisen asiaa kaustislaisin voimin. Kustannukset olisi luonnollisesti jaettu kuntien kesken.
Kannattaa lukea Perhonjokilaakson Nro 49 / 5.12.2012 kaustislaisten johtavien poliitikkojen laatima asiaa koskeva yleisönosastokirjoitus, jonka viimeinen kappaleessa halutaan lopettaa Jytan yhteistyö kokonaan ja tuottaa omassa kunnassa omin voimin nämä palvelut.

Oikeastaan on hämmästyttävää ja toisaalta huvittavaa, että jos hoitotason ambulanssi on sijoitettu Veteliin yhteisen sairaalamme yhteyteen Tunkkarille, jolloin sairaanhoidon ammattihenkilöt voisivat osallistua sairaalan hoitotehtäviin silloin kun ovat kiireellisistä töistä vapaana, tämä on joillekin kaustislaisille äärimmäisen raskas asia ja vaikea hyväksyä, että Vetelissä. Ambulanssi pitäisi olla muutaman kilometrin päässä kuntienrajan Kaustisen puolella. Se antaisi rauhan sieluun ja turvallisuuden tunteen.
Yhteistyötä tarvitaan kovasti. Meillä on nyt sellaiset päättäjät kuin olemme itsellemme ansainneet. Näiden kanssa pitää yrittää elää ja sinnitellä, vaikka ambulanssin tulo vähän viivästyisikin.