Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #325 Valtuusto tietää suojeluvaihtoehdon

29.01.2011 20:42

Kaavoituslautakunnan asetettua Mäntyveräjän kyseisen kaavan valmisteluaineiston nähtäväksi se, pykälien ja asetusten mukaisesti, pyysi aineistosta myös mielipiteitä ja viranomaislausuntoja kaavan jatkovaiheita varten ja asian tiimoilta pidettiin yleisötilaisuus. Aineistosta annettiin varsin suuri määrä suullisia (yleisötilaisuus)ja myöhemmin kirjallisia mielipiteitä, joissa ao. lautakunnalle ehdotettiin alueen rakennuskaavoituksesta pidättäytymistä ja alueen muuttamista VL-alueeksi (virkistys- ja liikunta-alue). Viranomaisille on näin esitetty usealta taholta pyyntö suojella ao.alue rakentamiselta. Suojeluasia on siis virallisesti laitettu vireille.

Seuraavassa vaiheessa, jos kaavoittaja kovasta kuntalaisvastustuksesta huolimatta vie kaavaa eteenpäin, on odotettavissa kaavoittajalta kaavaehdotus, joka menee kaavoituslautakunnan käsittelyyn. Käsittääkseni lautakunnan on pakko ottaa tässä yhteydessä kantaa myös kansalaisjoukkojen esittämään vaihtoehtoon suojella harju. Lautakunta voi siis käsittääkseni jättää kaavaehdotuksen hyväksymättä ja viedä asiaa eteenpäin niin, että kunta sitten aloittaa neuvottelut maanomistajien kanssa ao. harjualueen säästämiseksi. Kuten aiemmin jo useasti on todettu, mitään laillisia esteitä ei ole aloittaa neuvottelut uudelleen.

Jos kaavaehdotus kaikesta huolimatta lautakunnassa hyväksytään, se asetetaan julkisesti nähtäväksi ja siitä voi jättää kirjallisia muistutuksia. Muistutus kannattaa jokaisen harjunsuojelua kannattavan tehdä, koska valtava määrä muistutuksia kaavaa vastaan ei voi olla vaikuttamatta aikanaan kunnanhallituksen ja -valtuuston päätöksiin. Jos mitään vaikutusta ei ole, niin sana "kunnallisdemokratia" muuttuu mielestäni lähinnä hyväksi vitsiksi.

Muistutuksen voi tehdä vapaa-muotoisena ja aivan lyhyenäkin tyyliin: "Vastustan Kirkkoharjun pohjoisrinteen kaavoittamista kerrostaloille (kaavahanke nro 655). Paikka, aika ja oma nimi". Muistutuksen voi jättää osoitteella: Kangasalan kunta, Kunnantie 1, PL 50, 36201 Kangasala.

Jos rakentamista kannattava kaavaehdotus tulee nähtäväksi, Pro Kirkkoharju tullee esittämään, että kaikki jo mielipide-vaiheessa tehdyt harjun rakentamista vastustavat mielipiteet otetaan huomioon myös muistutuksina, koska asia on suojelun kannalta muuttumaton. Siihen voidaan laittaa mukaan myös tämä yli 1500 allekirjoituksen nettiadressi.

Jokaiseen muistutukseen on kunnanhallituksen annettava kirjallinen perusteltu vastaus. Lopulta kaava menee ratkaisevaan vaiheeseen eli valtuuston käsittelyyn. Koska asiasta on tullut niin valtava kohu ja mm. valtuuston puheenjohtaja on käsitellyt suojelu/rakentamisasiaa julkisesti Kangasalan Sanomissa (14.1.2011)valtuuston on käsittääkseni otettava kantaa myös useilla tahoilla esitettyyn vaihtoehtoon, että ao. harjunrinnealue suojeltaisiin kokonaan rakentamiselta.