Speedwayn säilyttäminen Lahdessa

Jaska

/ #21

31.12.2012 20:52

Nyt joku tekemään tiivistetty esittelyvideo speedwaysta päättäjille (sarvikuonojen maassa kun ollaan). Konservatiivisen Englannin toiseksi suosituin (seuratuin) urheilulaji on speedway. Pipon, Kujalan alueesta surkuhupaisaa kerrottavaa. Piti tulla Logistiikkakeskus ja satoja, siis satoja työpaikkoja. Ei tullut, tai tuli torsona kymmenen vuotta myöhässä, kun oli niitä liito-oravia ja valituksia. Orimattilan Pennalalaiset kiittää ja rakentelee pientä kaupunkia logistiikan ympärille (Itella ym.).
Tiedän Kujalan tilanteesta, koska olen Pipon moottoriradan vuokrasopimuksen ensimmäinen allekirjoittaja. Valitettavasti olin myös Kujalan logistiikkakeskuksen rakentamisen ensimmäinen kuokan pistäjä (siis 10 v myöhässä). Speedwayradat Kärpänen ja Pippo on tuottanut Lahtelaisia kuskeja mailman radoille. Jopa ammattilaisiksi Englantiin mm. Matti Olin, Markku Helminen, Ari Koponen, Veijo Tuoriniemi. Pakko heittää esimerkki heidän tunettavuudestaan. 80-luvulla Heatrown kentällä Lontoossa jouduin tullissa koviin kuulusteluihin, kun en ollut varannut majoitusta hotellista. Luulivat minua laittomaksi maahanmuuttajaksi. Kerroin, että kaveri ajaa Wibledonin joukkueessa speedwayta ja nimen. Johan oli pojat notkeita ja kuljetus järjestyi kuin suuremmallekin julkkikselle. Kenttähän tunnetusti suuri. Ei haitannut, kun kuljetus tuli suoraan pääovelle. Samasta aiheesta vielä. Muutamaa päivää myöhemmin taksikuski kyseli millä asioilla liikun. Kerroin ja mainitsin pari nimeä. Taksikuskihan oikein innostui ja kertoi, että toinen kaverini on oikein tunnettu ylinopeussakoistaan Lontoossa, Aika tunnettuja heppuja paikkakunnalla. Tiedän kuinka paljon speedway on pelastanut kujilta nuoria, ei pelkästään Lahdessa, vaan Ruotsissa, Tanskassa.....jne. Tanskassa speedway on kouluissa urheilulaji muiden joukossa ja suosittu. Laji on moottoriurheilulajeista halvimpia ja tasapuolisempia. Pyörät on saman tasoisia, rengasvalinnat, rengaspaineet, välitykset (rattaat) on aina valittava radan ja kelin mukaan, Moottoriteholla ei ole suurtakaan merkitystä, koska sitä on joka pyörässä riittävästi. Käyppä kokeilemassa, siis RIITTÄVÄSTI.Polttoaine metanolia, jota saadaan metsäteollisuuden sivutuotteena. Öljy risiiniöljyä. Revi nyt tästä saastuttaja. Melusaaste on hoidettu nykyisn tehostetulla pakoputkella. Tosin olen sitä mieltä, että radat pitäisi viedä kauas korpeen. Ihan siittä syystä kuin Pipossakin, menee hohto lajiin kun ei kuule moottorien ääntä läheisen moottoritien mölinältä.